علیرضا خامه زر دوشنبه شب در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهارداشت: این کمیته مشترک بین استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان برای گسترش بازارهای مشترک بین ایران و پاکستان و تمرکز بر بازار پاکستان و صادرات و واردات بین دو کشور تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توافق سه استان مقرر شد دبیرخانه مشترک کمیته ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان شکل گیرد، افزود: اعضای این کمیته رئیس گروه‌های اتاق‌های بازرگانی، استانداران، نمایندگان وزارت امور خارجه، نواب رئیس مراکز خدمات سرمایه گذاری، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌ها، ادارات کل حمل و نقل، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، گمرکات و سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، مرزبانی، مدیران اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان، راه آهن و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهند بود.

رئیس کمیسیون واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند، توسعه مبادلات مرزی، توسعه فعالیت‌ها بازارچه‌های مرزی، افتتاح سریع گذر گاه‌های مرزی رونق ترانزیت و حمل و نقل کالا، رفع موانع و مشکلات تجاری دو کشور را از جمله اهداف تشکیل این کمیته عنوان کرد.

خامه زر اضافه کرد: همچنین بهبود روابط تجاری و اقتصادی، تسهیل تجارت مرزی، تسهیل تعاملات بانکی و سرمایه گذاری بین دو کشور از جمله اهداف و مأموریت‌های این کمیته خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم رفع موانع بانکی بین تجار و بازرگانان دو کشور، بیان داشت: ایجاد بازارچه‌های مرزی و حذف تعرفه‌ها از کالاهایی که در این بازارها عرضه می‌شوند، ایجاد خطوط اعتباری و تسهیل تبادل اسناد و رفع موانع غیر تعرفه‌ای، ایجاد شبکه توزیع محصولات دو کشور، افزایش حضور فعالان بخش خصوصی واقعی در بازار پاکستان و اتصال بازرگانان ایرانی به تجار پاکستانی از جمله راهکارهای توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور است.

رئیس کمیسیون واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند همچنین، ایجاد اتاق‌های تجارت منطقه‌ای، تعامل میان مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس ملی و سنای پاکستان، برگزاری اجلاس‌های مجالس منطقه‌ای بین رؤسای دو کشور، برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و اعزام هیأت تجاری برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را از دیگر راهکارهای اجرایی در راستای افزایش تعامل مقامات در سطوح ملی و استانی دانست.

خامه زر همچنین بر لزوم توسعه پیمان پولی برای استفاده از پول‌های محلی در تجارت ایران و پاکستان و حذف دلار از روند معاملات تأکید کرد و گفت: صدور مجوز برای افتتاح شعب بانک‌های پاکستانی در ایران و بالعکس و صدور مجوز برای اتصال سوئیچ کارت‌های بانکی ایرانی با کارت‌های بانکی پاکستانی می‌تواند سبب تسهیل همکاری‌های بین بانکی بین دو کشور شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.