اسپوتنیک گزارش داد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: "اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه نیروهای مشترک روسی، سوری، نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان به ادلب و استان‌های غربی حلب حمله کرده‌اند را با نگرانی زیاد دنبال می‌کنیم."

پمپئو همچنین ادعا کرد: عملیات نظامی در شمال غرب سوریه باعث ایجاد بی‌ثباتی و نابودی توافق آتش‌بس به موجب قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف فوری این عملیات نظامی و گشایش مسیرها در مقابل سازمان‌های بشردوستانه شد.

وی عملیات ارتش سوریه را به "حملات غیرقابل توجیه علیه شهروندان شمال غرب سوریه" تعبیر کرد و ضمن محکوم کردن آن خواستار توقف فوری تبادل آتش و باز شدن مسیرها در مقابل سازمان‌های امدادرسان شد.

پمپئو همچنین تاکید کرد: آمریکا آماده اتخاذ شدیدترین اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و یا علیه هر کشور یا شخصی است که در این عملیات نظامی دست دارد.

پیشتر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو، همتای ترکی‌اش در تماس تلفنی با یکدیگر در خصوص روند حل و فصل مسالمت‌آمیز از جمله نقض آتش‌بس در منطقه ادلب به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز در جریان دیدار با الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و هیئت همراه وی درباره اوضاع حلب، ادلب و روند سیاسی گفت‌وگو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.