کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نتایج سفر اخیر «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی این کشور به روسیه را تشریح کرد.

«کریم علیوی» عضو این کمیسیون تأکید کرد که روسیه موافقت کرده است سامانه پدافندی اس-400 را به عراق بفروشد و این مسئله در سفر الفیاض به مسکو حاصل شده است.

خبرگزاری «العهد» به نقل از علیوی گزارش داد که این تحرکات، پس از ناامیدی عراق از ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا و «وعده‌های دروغین تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق توسط آمریکا» صورت گرفته است.

وی تصریح کرد که وعده‌های آمریکا برای تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق از سال ۲۰۰۳ تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

این نماینده عراقی خاطر نشان کرد: «دولت و کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، به دروغ بودن ادعاهای آمریکا درباره تجهیز تسلیحاتی و مدرن‌سازی توانمندی ارتش عراق پی برد».

علیوی در ادامه گفت که پس از این مسئله بود که عراق به این نتیجه رسید باید برای به دست آوردن سلاح پیشرفته به ویژه سلاح دفاعی از جمله اس-400، باید با روسیه وارد مذاکره شود.

وی خاطر نشان کرد، الفیاض مأمور شد که به روسیه برود و مذاکرات خرید اس-400 و سایر سلاحها را کلید بزند و توانست موافقت سران روس را برای خرید این سامانه به دست آورد.

ابتدای سپتامبر گذشته الفیاض برای دیدار با مسئولان روس، عازم مسکو شد و در جریان این سفر، با «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه و شماری از مسئولان نظامی دیدار کرد.

ناظران اعلام کردند که در جریان دیدارهای الفیاض با مسئولان روس، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن بررسی شد، ولی علت اصلی این سفر، آغاز مذاکرات برای خرید پدافند هوایی پیشرفته بود.

خرید پدافند هوایی توسط عراق زمانی آغاز شد که چندین بار مواضع سازمان الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفت؛ حملاتی که توسط رژیم صهیونیستی و همدستانش یعنی آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» انجام گرفت. بسیاری از منابع و تحلیلگران عراقی اعلام کردند که منبع تمامی این حملات، اراضی اشغالی فلسطین نبوده، بلکه بخشی از آن، از شرق سوریه یعنی مناطق تحت تصرف نیروهای دموکراتیک انجام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.