این مطلب در پاسخ به سئوال جنیفر تانگ نماینده مجلس اعیان در تارنمای پارلمان انگلیس منعکس شده که پرسید: آیا دولت مایل است تا فلسطین را مطابق با قوانین بین‌الملل به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد. اگر بلی، کی و اگر نه چرا؟

در جوابیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: درحالی که موضع ما نسبت به ایجاد کشور مستقل و مقتدر فلسطین در صلح و امنیت روشن است، انگلیس زمانی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد که اهداف تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل را به بهترین نحو محقق شود.

این جوابیه می‌افزاید: به رسمیت شناختن دولت فلسطین به تنهایی نمی‌تواند به پایان اشغالگری بیانجامد و بدون حل و فصل مناقشه موجود، اشغالگری و مشکلات ناشی از آن ادامه می‌یابد. 

دولت انگلیس که حدود یک‌صد سال پیش با صدور بیانیه بالفور زمینه تشکیل رژیم صهیونیستی، اشغالگری و جنایت‌های پس از آن را به‌وجود آورد، همچنان از به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین اجتناب می‌کند.

بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در سال ۱۹۱۷ میلادی توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روچیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد. 

در این نامه، وزیر امور خارجه انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

حزب کارگر به‌عنوان اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محافظه‌کار انگلیس، بر لزوم شناسایی دولت فلسطین تأکید دارد.

جرمی کوربین رهبر این حزب پیش از انتخابات پارلمانی انگلیس گفته بود که اگر در انتخابات پیروز شود، دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است امروز در جلسه ای با حضور رهبران جمهوریخواه و یهودی از طرح (باصطلاح) صلح خود بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها رونمایی و برای اولین بار یک نقشه را با تعیین مرزهای فلسطین منتشر خواهد کرد.

ترامپ روز گذشته در دیدار جداگانه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس رییس حزب ائتلافی آبی- سفید از آنها خواسته تا هر چه زودتر این طرح را اجرا کنند. یک مقام آگاه آمریکایی به رویترز گفته است که ترامپ در پیامی به این دو (مقام صهیونیست) برای اجرای این طرح شش هفته فرصت داده است.

«حسام زملط» نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در انگلیس معتقد است که معامله قرن ربطی به صلح ندارد.

او امروز در گفت وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی ۴ گفت: مسائل بسیار روشن است. این نه یک توافق و نه یک طرح است و ارتباطی با صلح ندارد. بلکه کلاهبرداری قرن است و از هر لحاظ شیادی است.

نماینده فلسطین توضیح داد که رونمایی از این طرح درست زمانی انجام می شود که از یک سو پارلمان رژیم صهیونیستی در حال بررسی اتهام‌ها علیه بنیامین نتانیاهو است و از سوی دیگر روند استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا در جریان است. او با بیان این مطلب پرسید: آیا این تحولات اتفاقی است؟

زملط محتوای این سند را هم کلاهبرداری خواند و گفت: نیازی نیست از محتوای آن با خبر باشیم. کافی است بدانیم چه مواردی در آن قید نشده است.

طرح معامله قرن، شامل انضمام کامل قدس و شهرک‌های موجود در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی است.

تمامی رهبران فلسطینی مخصوصا محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت شدید خود را با طرح معامله قرن ترامپ اعلام کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.