برخی منابع خبری تعداد راکت‌های شلیک شده به منطقه سبز را ۴ فروند و برخی منابع دیگر نیز تعداد آنها را ۵ فروند اعلام و تاکید کردند که این حمله خسارت کمی برجای گذاشته است.

به دنبال این حمله راکتی یک مقام نظامی آمریکا اصابت موشک مینی کاتیوشا به یکی از ساختمان های سفارت این کشور (غذاخوری) در بغداد را تایید و اعلام کرد که کسی در این حمله کشته نشده است.

با انجام این حمله، وزارت خارجه آمریکا نیز بدون ارایه سندی مدعی شد که گروه های مورد حمایت ایران امنیت عراق را تهدید می‌کنند.

 وزارت خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای که رسانه های منطقه ای و بین المللی آن را منعکس کردند، ادعا کرد «وضعیت امنیتی (در عراق) همچنان پرتنش است و گروه های مسلح مورد حمایت ایران همچنان تهدید هستند، بنابراین ما هوشیار هستیم». بیانیه ای که دست پیش گرفته تا نگذارد آمریکایی ها در معضلات خود ساخته در عراق بیش از این فرو روند و در این بین با فرصت تراشی راه تنفسی به آمریکایی ها بدهد.

علامت سوال ها

با توجه با اوضاع ملتهب عراق در ماه های اخیر بارها شاهد اعلام شلیک راکت به سمت منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا نیز در آن قرار دارد، بوده ایم اما شلیک این بار راکت به سمت سفارت آمریکا در بغداد با ابهام های بیشتری روبه رو بوده است.

نکته قابل تامل در این حملات چند باره راکتی این است که این حملات عموما هیچ تلفاتی به همراه ندارند که این خود یک علامت سئوال بزرگی است، اما آنچه رخ می دهد اینکه هربار در پس این حملات آمریکایی ها بهانه لازم را برای اتهام زنی به نیروهای مقاومت به دست می آورند که همچنان در حال جنگ علیه گروه های تروریستی هستند.

رسانه های غربی – عربی همواره بدون ارایه دلیل به دنبال نسبت دادن این راکت پراکنی ها به نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) بوده اند و همواره این نیروها را متهم کرده اند، این در حالی است که هنوز هیچ مدرک قابل اعتنایی در باره این اتهام ها ارائه نشده است.

درباره حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در کرکوک موسوم به K۱ نیز دقیقا همین روال طی شد، به طوری که آمریکایی ها بدون تامل نیروهای کتائب حزب الله را متهم کردند و کمتر از ۴۸ ساعت بعد پایگاه این گروه در مرزهای سوریه را بمباران کردند، همان اقدامی که منجر به خشم مردم عراق و هجوم آنان به سمت سفارت آمریکا در بغداد شد.

علامت سوال دیگر اینکه، آمریکایی ها در این موارد اساسا اجازه انجام تحقیقات همه جانبه از سوی مراجع رسمی عراق را نداده اند تا ابعاد آن مشخص شود. از همین رو تردیدها در خصوص منشاء و عوامل این حملات بیشتر می شود.

فرماندهان بسیج مردمی عراق همواره با رد اتهامات مطرح شده تاکید کرده اند که این گروه ها خط مشی مشخص داشته و در این قضایا بسیار شفاف عمل می کنند و هیچگونه نگرانی ندارد از این که اگر حمله ای انجام دهند آن را اعلام کنند.

در کنار واکنش مقامات سیاسی و نظامی عراق، واکنش رهبران جنبش های مقاومت عراق به حمله راکتی به منطقه سبز بغداد بسیار حائز اهمیت است که همگی این اقدام را رد کرده اند.

واکنش «ابوعلی البصری» معاون جدید الحشد الشعبی (جانشین شهید ابو مهدی المهندس) به این موضوع دقیق و حساب شده بود؛ وی معتقد است: حمله راکتی دو شب پیش به سفارت آمریکا کار عواملی است که خود آمریکایی ها بهتر از هر کسی به خوبی آنها را می شناسند.

البصری با اشاره به اینکه گروه های مقاومت اسلامی هیچ گونه عملیات و حمله ای در بغداد انجام نداده اند، تاکید کرد که تمامی نیروهای الحشد الشعبی از جمله گروه های مقاومت اسلامی زیر مجموعه الحشد ضابطه مند هستند و خودسرانه دست به هیچ حمله ای نمی زنند و همه اتهام ها و ادعاهای آمریکایی ها در خصوص حمله راکتی به سفارت خانه این کشور در بغداد باطل و بی اساس است.

کدام طرف ها سود می برند؟

یک سوال جدی حالا بیش از همیشه درعراق مطرح است؛ اینکه چه کسانی و یا کدام طرف ها از این حملات سود برده و بهره می برند؟ در این ارتباط، ‌ هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق و از رهبران الحشد الشعبی در واکنش به حمله راکتی اخیر به سفارت آمریکا، ‌ حمله به مراکز دیپلماتیک در عراق را اعم از آمریکا یا هر کشور دیگری مردود دانست و گفت هدف حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد مانع‌ تراشی در روند اخراج نظامیان آمریکایی از عراق است.

جواد الطلیباوی سخنگوی جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز ارتباط گروه های مقاومت اسلامی با پرتاب راکت به سوی سفارت آمریکا در بغداد را تکذیب و تاکید کرد که راکت های به کار رفته در این حمله از جمله سلاح هایی به شمار می رود که جناح های مقاومت سال ها است که از آنها استفاده نمی کنند.

الطلیباوی در بیانیه ای تصریح کرد حملات موشکی اخیر علیه سفارت آمریکا در بغداد کار گروه های مقاومت عراق نیست، زیرا ما قبلا گفتیم که گروه های مقاومت سفارتخانه ها و ماموریت های دیپلماتیک را در عراق هدف قرار نخواهند داد.

وی تاکید کرده «این شرم آور است که اینچنین پاسخ یا ضرباتی (کوچک) به گروه‌های مقاومت نسبت داده شود؛ گروه‌های مقاومت دیگر از راکت‌های کاتیوشا استفاده نمی‌کنند و این راکت‌ها حتی در ساده‌ترین عملیات ها هم به درد نمی‌خورد؛ پاسخ گروه‌های مقاومت به جنایات آمریکایی ها "واقعا سخت" خواهد بود.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق و وزارت خارجه این کشور نیز در بیانیه های جداگانه این حمله را محکوم کردند و از برنامه ای برای تحقیقات در خصوص این حملات خبر دادند.

واکنش «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون «صادقون»، در پارلمان عراق به حمله راکتی صورت گرفته علیه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، در بین مقامات سیاسی این کشور جالب توجه است.

البداوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که "آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت پرده این حمله قرار دارند. تمام گروه‌های مقاومت اسلامی به صراحت اعلام کرده اند که مستقیم یا غیرمستقیم با این حمله ارتباطی ندارند. هدف از حمله به منطقه سبز بغداد نیز با هدف برهم زدن معادلات و ایجاد بی ثباتی در کشور و بهانه‌تراشی برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است".

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.