این خبر پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه از طرح خود موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد.

به گزارش تارنمای «تایمز آو اسرائیل»، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: این طرح پیشرفتی تاریخی با دستاوردهای بسیار است که هرگز فکر نمی‌کردیم امکان آن وجود داشته باشد، از جمله به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و شمال دریای مرده از سوی آمریکا. این به معنای آن است که اسرائیل یک بار برای همیشه مرزهای شرقی خود را تاسیس خواهد کرد.

واشنگتن پست بامداد چهارشنبه نوشت: این طرح به فلسطینی‌ها امکان ایجاد دولتی را می‌دهد که بر حدود ۷۰ درصد از کرانه باختری و نوار غزه و بخشی‌هایی در جنوب این باریکه حاکمیت داشته باشند، البته به شرطی که برخی پیش‌شرط‌ها را بپذیرند.

اما مقام‌های آمریکایی نشان داده‌اند که اگر اسرائیل بخواهد بخش‌هایی از مناطق مورد نظر در این طرح را ضمیمه کند، با آن موافقت خواهند کرد.

«داوید فریدمن» سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در تماسی ویدیویی با خبرنگاران اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد قوانین اسرائیل را از طریق ساز و کارهای دولتی به مناطق مورد نظرش بسط دهد، واشنگتن آن نواحی را به عنوان مناطق اسرائیلی به رسمیت خواهد شناخت.

فریدمن اظهار داشت: اسرائیل اصلا نباید منتظر بماند.

نتانیاهو قصد دارد پیشنهاد الحاق مناطق مورد نظرش را یکشنبه در کابینه مطرح کند. طبق این طرح، مقام‌های صهیونیست در اولین گام تلاش خواهند کرد تا شهرک‌های صهیونیست‌نشین، دره اردن و بخش‌هایی از مناطقی را که این نواحی را به هم متصل می‌کند، ضمیمه کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا نتیجه این رای‌گیری در کابینه باید به تایید پارلمان صهیونیستی برسد یا خیر.

«صائب عریقات» دبیر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واکنش به این خبر گفت: این اولین نتیجه کلاهبرداری قرن است.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در واکنش به این اقدام اظهار داشت: این اقدامات محکوم و نقض قوانین بین‌المللی و تحریک‌آمیز است که منطقه را به تنش بیشتر سوق می‌دهد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح صلح خود موسوم به معامله قرن را اعلام کرد.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح ترامپ با مخالفت‌های گسترده‌ای در منطقه مواجه شده است.

همچنین مردم فلسطین در واکنش به این اقدام ترامپ تظاهرات سراسری در غزه و کرانه باختری برگزار کردن

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.