ریانووستی روز چهارشنبه در گزارش خود به نقل از وزارت خارجه روسیه در واکنش به رونمایی طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: پیشنهاد آمریکا برای حل مسائل خاورمیانه یکی از ابتکارات است و این کشور برای حل و فصل مناقشه میان فلسطین و اسراییل نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.
وزارت خارجه روسیه در ادامه گفته است: دیدگاه خود درباره معامله قرن را نخست باید طرف های فلسطینی و اسراییلی اعلام کنند و روسیه طرف مناقشه نیست.

میخاییل بوگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز پس از رونمایی طرح معامله قرن از سوی ترامپ به تاس گفت: روسیه طرح معامله قرن را مطالعه می کند اما نکته اصلی دیدگاه فلسطینی ها و سایر کشورهای عربی درباره آن است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر با انتقاد از طرح یکجانبه آمریکا برای حل و فصل بحران فلسطین موسوم به معامله قرن، خواستار مشارکت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و طرف های درگیر در خاورمیانه برای پایان دادن به این بحران شد. 

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود از سودان جنوبی در مسکو ،در واکنش به پرسشی در خصوص طرح معامله قرن که قراراست از سوی آمریکا بزودی رونمایی شود، این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: این بحران ساده ای نیست که یک طرفه بتوان آن را حل و فصل کرد از این رو روسیه از اتحادیه اروپا و سازمان ملل میخواهد در این امر مشارکت داشته باشند.

رئیس جمهوری آمریکا که این روزها خود را گرفتار محکمه استیضاح و فشار داخلی می‌بیند، در اقدامی نمادین که از نظر قوانین بین المللی جایگاهی ندارد، با رونمایی آنچه که "معامله قرن" نامید، بر راه حل دو دولت در سرزمین‌ های اشغالی تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.