در ادامه تنش‌ها میان آمریکا و کره جنوبی در خصوص تقسیم هزینه‌های استقرار نیروهای آمریکایی در شبه‌جزیره کره، ارتش آمریکا اعلام کرد که به ۹ هزار تن از کارکنان کره‌ای که در بخش‌های اجرایی و فنی و اداری برای نظامیان آمریکایی در کره جنوبی کار می‌کنند، هشدار داده در صورت عدم حصول توافق میان دو کشور، از ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ماه) اخراج می‌شوند.

بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز»، واشنگتن و سئول تاکنون نتوانسته‌اند در خصوص تقسیم هزینه‌های استقرار حدود ۲۸۵۰۰ نظامی آمریکایی در کره جنوبی به توافق دست یابند.

طبق این گزارش، دو کشور تاکنون شش دور مذاکره در خصوص تقسیم هزینه‌ همکاری دفاعی برگزار کرده‌اند، اما به واسطه اختلافات در خصوص درخواست واشنگتن برای افزایش ناگهانی سهم کره جنوبی برای ادامه حضور نظامیان آمریکا در شبه‌جزیره کره برای سال جاری میلادی، موفق به توافق نشده‌اند.

«هری هریس» سفیر آمریکا در کره جنوبی اعلام کرد که توافق فعلی میان دو کشور آمریکا و کره جنوبی، پایان سال ۲۰۱۹ منقضی شده، اما ارتش آمریکا در حال حاضر از «بودجه باقیمانده» استفاده می‌کند تا تأثیر کمبود بودجه بر کارکنانش را کاهش دهد.

نیروهای آمریکا در کره (USFK) اعلام کردند که طبق قوانین آمریکا مبنی بر اطلاع‌رسانی از ۶۰ روز قبل، از روز گذشته (سه‌شنبه)، ارسال «نامه‌های ترخیص» به کارکنان را آغاز کرده‌اند.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: «بدون ادامه تعهد جمهوری کره به تقسیم هزینه استخدام نیروهای کره‌ای ما،  بودجه برنامه‌ریزی شده نیروهای آمریکایی در کره برای پرداخت حقوق و دستمزد به پایان می‌رسد».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به طور مداوم تأکید کرده است که کره جنوبی باید سهم بیشتری برای میزبانی نظامیان آمریکایی بپردازد. آمریکا خواستار بودجه پنج میلیارد دلاری در سال شده است که این پنج برابر بودجه‌ای است که کره جنوبی سال گذشته طبق یک قرارداد یکساله متعهد به پرداخت آن شده بود.

با اینحال مقام‌های کره جنوبی تأکید کرده‌اند که درخواست آمریکا خارج از چارچوب توافق فعلی است و هرگونه توافقی باید «منطقی، منصفانه و مورد قبول طرفین باشد».

حقوق ۸۷۰۰ تن از کارکنانی که در بخش اجرایی، فنی و دیگر خدمات برای ارتش آمریکا کار می‌کنند از حدود ۷۰ درصد از سهمی که کره جنوبی پرداخت می‌کند، تأمین می‌شود.

از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳، کره جنوبی میزبان حدود ۳۰ هزار تفنگدار دریایی آمریکا است. مردم کره جنوبی بارها در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی که باعث ایجاد مشکلات زیادی در این کشور شده‌اند، تظاهرات کرده و خواستار خروج ارتش آمریکا از این کشور هستند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.