ترامپ مذاکره مجدد در خصوص پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی را در کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ به عنوان یکی از اولویتهایش معرفی کرد اما کارشناسان بازرگانی تاثیر پیمان سه جانبه جدید آَمریکا-مکزیک-کانادا را ملایم ارزیابی کرده‌اند. لایحه قانون مربوط به این توافق روز جاری توسط ترامپ امضا خواهد شد.

کانادا و مکزیک دو بازار صادراتی بزرگ برای کالاهای آمریکایی هستند. این پیمان به همراه توافق فاز اول با چین، از شدت تنشهایی که عامل کندی رشد اقتصاد جهانی بودند، کاسته است.

سران سه کشور پیمان جدید را در اواخر سال ۲۰۱۸ امضا کردند. پس از چند ماه مذاکرات پشت پرده میان نمایندگان دموکرات و دولت ترامپ، قانونی که این توافق را اجرایی می‌کند، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره برخوردار شد.

با این حال نمایندگان دموکرات که در پیگیری استیضاح ترامپ دست داشتند در مراسم امضای این لایحه قانون مربوط به این توافق در کاخ سفید غایب خواهند بود.

ترامپ این توافق را به عنوان مدل جدید تجارت برای قرن بیست و یکم نشان داده و روز سه شنبه در جمع طرفدارانش در نیوجرسی گفت: فردا پیمان جدید را جایگزین کابوس نفتا می‌کنیم که یکی از بدترین توافقات تجاری در تاریخ بوده است.

پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد و موانع تجاری میان سه کشور آمریکای شمالی را رفع کرد و در نتیجه تجارت میان آنها افزایش یافت. اما ترامپ و منتقدان دیگر بر این باور بودند که نفتا باعث شده است فعالیتهایش تولیدی از آمریکا به مکزیک مهاجرت کنند تا از نیروی کار ارزان این کشور بهره ببرند.

رییس جمهور آمریکا تهدید کرده بود اگر توافق بهتری دریافت نکند، نفتا را ترک خواهد کرد و این تهدید ابهاماتی را در خصوص تجارت منطقه‌ای ایجاد کرده بود.

رابرت لایتیزر، مذاکره کننده تجاری دولت ترامپ خواستار اصلاح این پیمان شده بود تا مشاغل تولیدی به آمریکا برگردند. تحت پیمان جدید، باید ۷۵ درصد از تولید خودروسازان در آمریکای شمالی باشد تا از مزایای معافیت از تعرفه این پیمان برخوردار شوند. به این ترتیب قطعات خودرو که عمدتا از چین و سایر نقاط وارد می‌شد، باید از این منطقه تامین شود.

حداقل ۴۰ درصد خودروها باید در نقاطی تولید شوند که حداقل دستمزد ساعتی کارگران ۱۶ دلار است. این الزام به نفع آمریکا و کانادا و نه مکزیک خواهد بود که کارکنان خودروسازی مزدهای ناچیزی دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا سال میلادی گذشته حساب کرد پیمان سه جانبه جدید ۰.۳۵ درصد معادل ۶۸ میلیارد دلار به رشد اقتصادی اضافه کرده و ۱۷۶ هزار شغل در شش سال آینده ایجاد می‌کند که البته تغییر چندانی برای یک اقتصاد ۲۲ تریلیون دلاری با ۱۵۲ میلیون شغل غیرکشاورزی نیست.

اما منتقدان از جمله گروههای مدافع محیط زیست نگرانند که در این پیمان به مسئله گرمایش جهانی پرداخته نشده است. برخی از محافظه کاران می‌گویند که این پیمان خودرو و سایر کالاها را برای مصرف کنندگان گران‌تر خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.