سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» تصریح کرد که ابتکار عمل پیشنهادی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حل و فصل نزاع میان فلسطینیان در تناقض با قوانین بین‌المللی است و  به صلح در غرب آسیا کمک نخواهد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری «تاس»، در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در خصوص معامله قرن آمده است: «ما نباید این قضیه را نادیده بگیریم که اصول تبادل ارضی که در این توافق آمده شامل الحاق بیشتر قلمرو فلسطینیان (به اسرائیل) می‌شود که این نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «اسرائیل در بیش از نیم قرن اشغال [اراضی فلسطینیان]، نظام تبعیض علیه فلسطینیان را به وجود آورده است و حقوق اساسی آنها را نادیده گرفته است... این توافق به مفهوم تأیید یک سیاست ظالمانه و غیرقانونی است».

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در ادامه از جامعه بین‌الملل درخواست کرد که طرح معامله قرن آمریکا را رد کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در یک نشست خبری همراه با نتانیاهو از آنچه او معامله قرن می‌خواند، رونمایی کرد. این طرح، فلسطینی‌ها را از پایتختی قدس محروم کرده، فلسطین را به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل کرده، بخش بزرگی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی بخشیده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است. این طرح همچنین حماس را سازمانی تروریستی خوانده و تشکیل دولت فلسطینی را به خلع سلاح گروه‌های مقاومت مشروط کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن حمایت از طرح معامله قرن، به سرعت برای آغاز فوری مذاکرات سازش با فلسطینیان ابراز آمادگی کرد. با اینحال، «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و نمایندگان جنبش حماس به شدت این طرح را مورد انتقاد قرار دادند و از پذیرش آن امتناع ورزیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.