«نصرت‌الله تاجیک»، درباره رونمایی از طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در رونمایی طرح خود موسوم به معامله قرن، سه سطح از اهداف مختلف را دنبال می‌کند؛ سطح اول آن، مربوط به مسائل داخلی آمریکا است که براساس آن، او می‌خواهد لابی صهیونیستی در آمریکا را که قدرتمند هستند، با خود همراه ساخته تا بتواند با حمایت آنها، استیضاح و سپس انتخابات را پشت سر بگذارد.

وی ادامه داد: سطح دیگر هدفی که ترامپ دنبال می‌کند، مربوط به مسائل منطقه‌ای است. رئیس‌جمهور کنونی آمریکا تا به امروز امتیازات زیادی به نتانیاهو و رژیم صهیونیستی داده تا قدرت اسرائیل را در منطقه به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا سطح دیگر هدف ترامپ را بین‌المللی دانست و اظهار داشت: ترامپ با رونمایی از معامله قرن به دنبال آن است که از سایر رقبا از جمله روسیه و اتحادیه اروپا امتیازگیری بیشتر کند چراکه با این کار، اهرم قدرتی به دست می‌آورد تا بتواند اهداف دیگر خود را به پیش ببرد.

معامله قرن مبتنی بر واقعیت‌ها نیست

تاجیک با بی‌نتیجه دانستن طرح معامله قرن تصریح کرد: طرح ترامپ برای ایجاد صلح در سرزمین‌های اشغالی نتیجه نخواهد داشت و بسیار خام است زیرا ابعاد مختلف موضوع دیده نشده است و ترامپ و تیمش، شناخت درست و صحیحی از شرایط منطقه، مسائل جهان و گروه‌های فلسطینی ندارند. به عبارت دیگر، این طرح مبتنی بر واقعیت‌ها نیست.

وی افزود: بعید است طرح معامله قرن همراه با دستاورد منطقه‌ای و بین‌المللی باشد اما دستاورد داخلی برای رئیس‌جمهور آمریکا خواهد داشت چراکه نشان می‌دهد تمام قد از اسرائیل حمایت کرده و لابی‌های یهودی را وامدار خود خواهد کرد تا به او برای رهایی جستن از استیضاح کمک کرده و در مرحله بعد، در انتخابات ریاست جمهوری کمکش کنند.

معامله قرن نفتی بر آتش تنش‌های منطقه‌ای است

سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه طرح آمریکا آنقدر خام است که حتی متحدان منطقه‌ای آمریکا مانند اردن و حتی مصر از آن حمایت نکردند، خاطرنشان کرد: مطرح کردن طرح معامله قرن از سوی ترامپ، بازی با افکارعمومی است. ترامپ بسیار علاقه‌مند است با افکارعمومی بازی کرده و خود را در سرخط خبرها و مرکز توجهات قرار دهد و از سوی دیگر، می‌خواهد پایبندی خود را به شعارهایی که داده نشان دهد و حامیانش را در صحنه نگه داشته و از ریزش آرا جلوگیری کند.

تاجیک با بیان اینکه طرح معامله قرن، صلح در منطقه را تضمین نمی‌کند بلکه نفتی بر آتش تنش‌های منطقه‌ای است، ابراز داشت: طرح معامله قرن دور جدیدی از تنش‌ها را در منطقه به وجود خواهد آورد. چه مردم و چه گروه‌های فلسطینی‌ها نسبت به آن ساکت نمی‌نشینند. شرایط برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم بسیار سخت است و چه بسا دولت نیم‌بندش منحل شده و دور جدیدی از خشونت و درگیری در منطقه وجود بیاید.

معامله قرن با قطعنامه‌های سازمان ملل نمی‌خواند

وی اضافه کرد: در صورت بروز هر گونه درگیری، مسئولیت آن با ترامپ است چرا که این طرح با حقوق بین‌الملل همخوانی ندارد و با هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نمی‌خواند.

این دیپلمات پیشین درباره تهدید محمود عباس برای انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین بیان کرد: این تهدید از آن جهت مهم است که راه دیگری برای فلسطینی‌ها باقی نمانده است. دولت از تسلط خود برای اعمال حاکمیت و دفاع از تمامیت ارضی‌ خود و از اختیارات کافی هم برخوردار نیست. از سویی، دولت ترامپ کار به وضعیتی راه رسانده‌ که وضعیت برای ادامه کار تشکیلات خودگردان ممکن نیست.

معامله قرن مشکل مردم فلسطین را حل نمی‌کند

تاجیک با بیان اینکه معامله قرن نه تنها مشکلی از مردم فلسطین را حل نمی‌کند بلکه باری بر دوش آنها می‌افزاید، یادآور شد: ترامپ چاره‌ای برای محمود عباس باقی نگذاشته است جز آنکه او شرایط را به دوران پیش از توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ بازگرداند که این مسئله به سلسله درگیری‌ها خواهد افزود.

وی با اشاره به برخی از جزییات منتشر شده از طرح معامله قرن عنوان کرد: آنچه از معامله قرن در رسانه ها منتشر شده حاکی از آن است که آمریکا می‌خواهد با سرمایه‌گذاری هنگفت اقتصادی از سوی کشورهای مختلف از جمله عربستان سعودی و امارات، منطقه‌ای اقتصادی در یکی از شهرک‌های کرانه باختری ایجاد کند در حالی که مسئله اصلی فلسطینی‌ها، اقتصادی نیست.

هویت فلسطین با طرح معامله قرن خدشه‌دار می‌شود

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: مسئله اول فلسطین، امنیت، دفاع از استقلال و هویت ملی و پاسداری از تمامیت ارضی فلسطین است. باید امنیتی باشد که بعد بتوان کار اقتصادی کرد در حالی که امروز آنها امنیت ندارند.

تاجیک با بیان اینکه هویت فلسطین با طرح معامله قرن خدشه‌دار می‌شود، گفت: این طرح از تمامی طرح‌های قبلی که برای سازش و استقرار صلح در این منطقه ارائه شده، بدتر است چراکه نه تنها به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی رسمیت می‌بخشد بلکه با پول می‌خواهد زمین خریداری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.