خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز چهارشنبه از وقوع یک انفجار در استان «حسکه» واقع در شمال شرق این کشور خبر داد.

سانا خبر داد که این انفجار در روستای «لیلان» رخ داده است که «در اشغال رژیم ترکیه و مزدوران [وابسته به] آن قرار دارد». 

عامل این انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده بوده است. این روستا در غرب منطقه «تل تمر» در ریف «رأس العین»  قرار دارد.

تا لحظه تنظیم خبر، جزئیاتی درباره تلفات این انفجار منتشر نشده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

اواخر آذر ماه هم یک خودروی بمبگذاری شده در بازار شهرک «تل حلف» نزدیک «رأس‌العین» در حومه حسکه منفجر شد که چندین نفر در جریان آن کشته شدند.

رأس العین منطقه‌ای است که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و از جمله مناطقی است که در جریان عملیات موسوم به «چشمه صلح» ارتش ترکیه، به تصرف این کشور درآمده است.

دولت سوریه حضور نیروهای ترکیه‌ای را اشغالگری خوانده و خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه‌ای و متحدان آن‌ها از خاک سوریه است.

عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمال و شمال شرق سوریه مهر ماه امسال به بهانه به عقب راندن شبه نظامیان کرد سوری آغاز شد. هرچند این عملیات با دو توافق ترکیه، یکی با آمریکا و یکی با روسیه، متوقف شده، اما نیروهای ترکیه‌ای هنوز در مناطقی که به کنترل خود درآورده بودند، حضور دارند.

افزون بر انفجارهای متعدد در مناطق تحت تصرف عناصر تروریستی وابسته به ترکیه، در استان رقه نیز که تحت تصرف آنان است، انفجارهای متعددی به ویژه در شهر تل ابیض رخ می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در رأس العین و ریف آن، هیج مقر ارتش ترکیه یا عناصر وابسته به آن را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه در محله‌های مسکونی رخ می‌دهد و قربانیان آن نیز زنان و کودکان بی‌گناه هستند.

ناظران نیز این انفجارها «اقدام تروریستی سازمان‌یافته و هدفمند» توصیف می‌کنند که هدف از آن، مجبور کردن باقی مانده ساکنان برای فرار از این منطقه است تا عناصر تروریستی وابسته به ترکیه به همراه خانواده‌هایشان اسکان پیدا کنند؛ به نحوی که «تا کنون در شهر تل ابیض بیش از ۱۰۰ خانواده از تروریستهای جبهه النصره و وابسته به ترکیه ساکن شده‌اند... و چنین اقداماتی در راستای تلاش ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی مناطق مذکور است»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.