روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داد، سال گذشته هکرهای پیشرفته‌ای در یک عملیات جاسوسی آشکار به دفاتر سازمان ملل متحد در ژنو و وین نفوذ کردند و هویت و میزان اطلاعاتی که آن‌ها به دست آورند، مشخص نیست.

یک سند محرمانه داخلی سازمان ملل متحد که از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و تی‌ان‌اچ رویت شده، حاکی از آن دارد که ده‌ها سرور به خطر افتادند، از جمله در دفتر حقوق بشر سازمان ملل که اطلاعات حساسی را جمع‌آوری می‌کند و غالباً بابت افشای نقض‌های حقوق بشری مورد انتقاد دولت‌های خودکامه بوده است.

یکی از مقامات آمریکایی در پاسخ به این گزارش به آسوشیتدپرس گفت، این هک "پیچیده" به نظر می‌رسد و میزان خسارت نامشخص است؛ به خصوص از نظر اطلاعات شخصی، محرمانه یا اطلاعات حساسی که ممکن است به سرقت رفته باشد. این مقام مسئول که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت: این سیستم‌ها از آن زمان تقویت شده‌اند. سطح مهارت آنقدر زیاد بود که ممکن است یک عامل دولتی پشت آن باشد. درست مانند آن است که شخصی روی شن راه رفته باشد و ردپای خود را با کشیدن جارویی در پشت سرش، محو کرده باشد. حتی ردی از پاکسازی وجود ندارد.

در گزارش منتشر شده ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ آمده است، لاگ‌هایی که فعالیت هکرها در شبکه‌های سازمان ملل را فاش می‌کنند هم پاک شده‌اند و همچنان برآورد خسارت انجام می‌شود.

جیک ویلیامز، مدیر اجرایی یک شرکت امنیت سایبری تحت عنوان رندیشن اینفوسک و از هکرهای سابق دولت آمریکا می‌گوید، این حقیقت که هکرها لاگ‌های شبکه را پاک کرده‌اند، نشان می‌دهد که حرفه‌ای بوده‌اند. هکرهای فوق حرفه‌ای از جمله از آمریکا، روسیه و چین می‌توانند رد خودشان را با ویرایش لاگ‌ها، به جای حذف آن‌ها از بین ببرند. او گفت: این نفوذ قطعا شبیه جاسوسی است. سازمان ملل علنا یک حمله هکری به سیستم‌های آی‌تی خود در اروپا را افشا نکرد و این تصمیمی است که کارکنان و دیگر نهادها و اشخاص را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.