روزنامه اسپانیایی "ال پائیس" ابعاد جدیدی از کمک‌های مالی مجاهدین خلق [منافقین] به رهبران حزب وُکس،  حزب راست افراطی اسپانیا فاش ساخته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رادیو فرانسه، بر اساس گزارش این روزنامه، مجاهدین خلق [منافقین] افزون بر یک میلیون یورو کمک‌های گسترده برای تأسیس و استقرار این حزب راست افراطی که سال گذشته فاش ساخت، به دو نفر از رهبران این حزب که اکنون نماینده کنگره (پارلمان) اسپانیا هستند، به مدت هشت ماه بین ماه های فوریه و اکتبر سال ۲۰١۴ به طور مخفیانه حقوق ماهانه پرداخت ‌کرده است. میزان حقوق سازمان مجاهدین به این دو رهبر حزب راست افراطی اسپانیا طی این مدت در حدود ۶۵ هزار یورو بوده است.

ال پائیس در شماره روز سه شنبه ۲۸ ژانویه خود می نویسد: وُکس در سال ۲۰١۳ با حمایت مالی یک میلیون  یورویی  مجاهدین خلق رسماً در دفاتر وزارت کشور اسپانیا به عنوان یک حزب سیاسی در این کشور متولد شد. این حزب هم اکنون با ۵۲ کرسی در پارلمان اسپانیا، سومین حزب بزرگ این کشور است.

۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ همان روزی که وُکس در میان احزاب سیاسی وزارت کشور اسپانیا نام‌نویسی کرد، این حزب از  مجاهدین خلق اولین تراکنش مالی به مبلغ ۱۱۵۶,۲۲ یورو  را دریافت کرد. حدفاصل دسامبر ۲۰۱۳ و آوریل ۲۰۱۴ مبالغ منتقل‌شده به حساب بانکی وکس افزایش یافت و به  حدود  یک میلیون یورو رسید.

 ال پائیس می نویسد مجاهدین خلق یک ماه پس از تشکیل وُکس، پرداخت حقوق به دو نفر از رهبران حزب وُکس، سانتیاگو آباسکال، دبیر کل حزب و ایوان اسپینوزا دو لوس مانتروس، یکی از رهبران حزب را آغاز کرد. این کمک جدید مجاهدین خلق به حزب با تلاش ویدال کوادراس، نخستین رئیس و پایه گذار حزب که با مجاهدین خلق روابط قدیمی دارد، به دو تن از رهبران وُکس رسیده است.

ال پائیس  بر أساس دو نفر از  مسئولین پیشین این حزب راست افراطی می نویسد که حقوق سانتیاگو آباسکال ۵ هزار یورو ناخالص و ۳۵۷۰ یورو خالص تعیین شده بود. سانتیاگو آباسکال بین ماه های فوریه و اکتبر ۲۰١۴ جمعاً مبلغ ۴۰ هزار یورو از مجاهدین خلق دریافت کرده است.

 حقوق ماهانه ایوان اسپینوزا ۲۳۰۰ یورو خالص و مبلغ ناخالص آن ۳ هزار یورو بوده است.

توافق برای کمک مالی مجاهدین خلق با تقبل پرداخت حقوق به دو تن از رهبران حزب وُکس در هنگام صرف صبحانه در خانه اسپینوزا انجام شد و سپس در دفتر حزب در مادرید نهایی شد.

ال پائیس  گزارش می دهد که وُکس بین دسامبر سال ۲۰١۳ و آوریل ۲۰١۴ مبلغ ۹۷١ میلیون و ۸۹۰ هزار یورو دریافت کرده است. این حمایت مالی صرف مخارج کمپین این حزب افراطی اسپانیا برای انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰١۴ و هزینه های آموزشی، اجاره نخستین مقر حزب در خیابان " دیه‌گو دو لئون" در شهر مادرید و همچنین میز و صندلی، کامپیوتر و دیگر وسائل مورد نیاز این حزب شده است.

براساس تحقیقات ماه آوریل گذشته روزنامه اسپانیایی ال پائیس، مجاهدین خلق نه تنها ۸۰ درصد از مخارج کارزار انتخاباتی وُکس در انتخابات سال ۲۰۱۴ پارلمان اروپا را، بلکه مخارج روزمره این حزب راست افراطی، نظیر مخارج حفظ و نگهداری مقر این حزب در مادرید، حقوق کارکنان، هزینه درمان سانتیاگو اباسکال، رئیس حزب در آن زمان، خرید مبلمان دفتر، کامپیوترها و … را تأمین کرده است.

براساس دفتر روزنامه حزب، که ال پاییس به آن دسترسی داشته، حتی یک صندوق مشترک هم برای تأمین مخارج جاری وُکس از زمان آغاز به کار آن در اواخر سال ۲۰۱۳ ایجاد شده بوده است.

براساس تبادلات بانکی فاش‌شده از سوی ال پائیس، می‌توان فهمید که مبالغ ذکرشده نه مستقیماً از سوی مجاهدی خلق، بلکه به‌واسطه صدها تن از اعضایش که در سرتاسر جهان پراکنده‌اند، و به‌ کمک ۳۵ تحصیلدار به حساب وُکس واریز شده است.

به این ترتیب، در طول تقریباً ۵ ماه، این تحصیلداران " کمک های" صدها فرد ناشناس را کانالیزه و فاکتورهای حزب را پرداخت کرده‌اند. کمترین مبلغ این فاکتورها ۶۰ یورو و بالاترین مبلغ ۳۵۵۶۰ یورو بوده است.

استفاده از این افراد ناشناس به مجاهدین خلق اجازه داده بتوانند قانون ممنوعیت تأمین مالی احزاب سیاسی از سوی احزاب و سازمان‌های خارجی در اسپانیا را دور بزنند.

 افزون بر آن، هیچ کدام از این تراکنش های مالی از مرز ۱۰۰ هزار یورو  کمک سالانه از جانب هر فرد که توسط قانون سال ۲۰۱۲ مقرر شده بود، فراتر نرفته است.

برای وُکس، کمک مالی مجاهدین خلق برای تولد و شکل‌گیری  این حزب تعیین‌کننده بوده است. چراکه در اسپانیا مجموع بودجه عمومی اختصاص‌یافته به هر حزب سیاسی براساس میزان آرای به‌دست‌آمده توسط این حزب در انتخابات قبلی تعیین می‌شود. این کمک بر دو نوع‌ است: هزینه‌ی سازوکارهای معمول که  یارانه مربوط به آن از سوی وزارت کشور به احزاب حاضر در کنگره نمایندگان اختصاص می‌یابد؛ و یارانه انتخاباتی که مخارج صرف‌شده از سوی احزاب طی کارزارهای انتخاباتی را بازمی‌گرداند. دولت ۲۱۱۶۸ یورو برای هر جلسه کنگره یا سنا پرداخت می‌کند و به این عدد باید مبلغ ۰,۸۱ سنت برای هر رأی به‌دست‌آمده در کنگره و ۰,۳۲ سنت برای هر رأی به‌دست‌آمده در سنا را اضافه کرد.

 بر أساس رسانه های اروپایی، حزب وکس  VOX که در لاتین به معنای صدا voice می باشد، دیدگاه های راست افراطی و ضدیت با اسلام دارد.  این حزب توسط اعضای سابق حزب محافظه  کار مردم اسپانیا people’s party تاسیس شد. حزب وُکس به عنوان حزبی پوپولیست و راست افراطی شناخته می شود. دیدگاههای اقتصادی و سیاسی این حزب منطبق با دیدگاههای دیگر پوپولیستهای راست گرای اروپایی است: ضدیت با اسلام، مخالف اختلاط فرهنگی و مهاجرت مسلمانان به اسپانیا. رهبران این حزب نگاهی نسبتاً منتقدانه به اتحادیه اروپا دارند و معتقدند که ذره ای از حقوق حاکمیتی اسپانیا نباید در دست اتحادیه اروپا باشد و سرنوشت کشور فقط از طریق مردم اسپانیا باید تعیین شود.

 روابط نزدیک ویدال کوادراس، نخستین رئیس و پایه گذار حزب وُکس با مجاهدین خلق به  هنگامی باز می گردد که او در سال های ١۹۹۹ و ۲۰۱۴  نماینده پارلمان اروپا بوده است  و با نخستین هیات نمایندگی  مجاهدین خلق در بروکسل  ملاقات کرده است.

ویدال کوادراس به روزنامه ال پائیس گفته که وی از رابطه اش با مجاهدین خلق به رهبر حزب وُکس، آباسکال اطلاع داده و گفته است که  مجاهدین خلق، حزب را تامین مالی خواهد کرد. ویدال کوادراس تائید می کند که مجاهدین خلق سازماندهی تامین مالی برای وُکس را بر عهده گرفته و می گوید حاضر است در این مورد با روزنامه نگاران اسپانیایی صحبت کند.

 

 مجاهدین خلق در سال ١۹۶۵ در تهران تأسیس شد و بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰١۴ تلاش کرد تا از طریق دادگاه های بین المللی  از  فهرست سیاه سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا خارج شود.

 کشور بریتانیا پس از تلاش یک گروه پارلمانی این کشور که از سوی ۳۵ نماینده حمایت می شد، در سال ۲۰۰۸ این سازمان را از فهرست سازمان های تروریستی خود خارج کرد. روزنامه انگلیسی گاردین در نوامبر سال ۲۰١۸  ضمن فاش ساختن کمپین گسترده  مجاهدین خلق موسوم به " کمپین پرداخت پول" برای به دست آوردن حمایت رهبران بین المللی، موضوع خروج  مجاهدین خلق از فهرست سازمان های تروریستی را با تلاش ۳۵ نماینده پارلمان این کشور پیوند زد.

ال پائیس می نویسد: مجاهدین خلق هر ساله گردهمایی بزرگی در پاریس برگزار می کند که در آن ویدال کوادراس بیش از ١۵ بار به عنوان سخنران شرکت  کرده است. در گردهمایی مجاهدین خلق همچنین میهمانان دیگری از اسپانیا، چون  نخست وزیر پیشین  اسپانیا، خوزه ماریا ازنار و خوزه لوئیس رودریگز زاپاتِرو و معاون سابق نخست وزیر اسپانیا، ماریا ترزا فرناندز دو لا وِگا، حضور داشته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.