رویداد «ایران باشکوه» دو سال است که همزمان با سال نو و تعطیلات چینی‌ها در ایران برگزار می‌شود. چهارم تا بیستم بهمن‌ماه امسال به این رویداد اختصاص داده شده بود و تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، سمنان، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد به عنوان شهرهای میزبان انتخاب شده بودند. همچنین سرو غذاهای چینی در رستوران‌ها، طراحی گشت‌های ویژه و متناسب با سلایق مردم این کشور، اعمال تخفیف در مراکز اقامتی، پذیرایی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، اعمال تخفیف در ورودیه اماکن گردشگری و موزه‌ها، و استقرار راهنمای چینی‌زبان در موزه‌ها و اماکن گردشگری از جمله برنامه‌هایی بود که با انگیزه جذب گردشگران چینی به ایران طراحی شده بود.

اینک که شماری از گردشگران چینی برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده‌اند، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: این رویداد تحت تاثیر ویروس جدید کرونا از دستور کار این وزارتخانه خارج شده است.

ولی تیموری توضیح داد: ویژه‌برنامه‌های مربوط به سال نو چینی به دلیل تقارن با ایام فاطمیه عملا قرار بود از ابتدای هفته آتی اجرا شود که با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور چین و شیوع ویروس خطرناک کرونا و ضرورت پیش‌بینی تمهیدات احتیاطی لازم عملا از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خارج شده است.

او ادامه داد: در همین راستا معاونت گردشگری از تاسیسات اقامتی، پذیرایی، تفریحی و گردشگری، همکاران بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری کشور انتظار دارد ضمن درک دغدغه‌های هموطنان عزیز، تمهیدات احتیاطی لازم را در اجرای برنامه‌های گردشگری برای گردشگران ورودی از کشورهای مختلف بویژه کشورهای مبتلا به ویروس کرونا در پیش بگیرند.

تیموری درباره تکلیف گردشگران چینی که به انگیزه رویداد «ایران باشکوه» به کشورمان سفر کرده‌اند و انتظار دریافت خدمات وعده داده‌شده را دارند، اظهار کرد: آن‌هایی که در ایران هستند یا حتی در روزهای آتی وارد ایران می‌شوند، از همه تخفیفات و تسهیلاتی که اعلام شده بود، بویژه از فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان بهره‌مند می‌شوند، ولی برگزاری جشن و جشنواره و اقداماتی از این دست که گردهمایی و جمع شدن تعداد بیشتری در کنار هم را می‌طلبد، عملا برگزار نمی‌شود.

شمار تلفات ویروس جدید کرونا تا کنون به ۱۷۰ نفر رسیده و با تایید اولین مورد ابتلا به این ویروس در تبت، اکنون این ویروس در چین گسترش پیدا کرده است. دولت چین از اوایل این هفته همزمان با آغاز تعطیلات سال نو در این کشور، خروج تورهای گردشگری از چین را به حالت تعلیق درآورد. برخی ایرلاین‌های خارجی نیز به تمهیداتی برای محدود کردن سفر به چین دست زدند. ایران از جمله کشورهایی است که به واسطه پروازهای مستقیم و ارزان به چین، مقصد سفر و ترانزیت اتباع این کشور است، اگرچه سازمان هواپیمایی، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و وزارت بهداشت از کنترل و تب‌سنجی مسافران برخی پروازهای ورودی از جمله چین سخن گفته‌اند، اما تا کنون از اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه شرکت‌ هواپیمایی که از ایران به چین پرواز مستقیم دارد، سخنی گفته نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.