حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، امروز ۱۰ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه در حرم شاهچراغ (ع) با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: امیدواریم انتخاباتی بسیار باشکوه و دشمن‌شکن برگزار کنیم البته دشمن درصدد است توطئه‌هایی را در آستانه انتخابات انجام دهد و با یکسری شعارهای عامه‌پسند کار خود را به پیش می‌برد.

 

وی ادامه داد: باید بدانیم که اتاق فکر دشمن به شدت مشغول کار است برای اینکه از هر طریقی که می‌تواند در بین مردم یأس و ناامیدی را به وجود آورد و گسترش دهد و با بزرگ کردن برخی از واقعیت‌های تلخی که در جامعه داریم و به رخ کشیدن و به پای نظام گذاشتن برخی از اعمالی که بعضی از افراد ناصالح انجام می‌دهند، مانع حضور مردم در انتخابات شوند.

منتظری بیان کرد: گاهی سخنانی گفته و مطالبی القا می‌شود و گاهی نکاتی در کلمات برخی از مسئولان دیده و شنیده می‌شود که قطعاً خواست دشمن همین است ولو اینکه این گوینده به دنبال پیاده کردن هدف دشمن نیست، اما دشمن دارد از او بهره‌برداری می‌کند لذا باید خیلی مراقب باشیم.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه امروز دو قطبی کردن جامعه به مصلحت هیچ جریان و جناح و دسته‌ای در کشور نیست، گفت: تأکید ما بر این است که همه تلاش کنیم آن وحدت و انسجام و یکپارچگی که باید در جامعه داشته باشیم، حفظ کنیم.

 

منتظری یادآور شد: ما مسئولان در حوزه‌های مختلف باید به اهل بیت (ص) متوسل شویم تا خدا عقل ما را زیاد کند چرا که مدیریت کشور مستلزم این است که عقلا و اندیشمندان آن هم در شرایط این چنینی خیلی تدبیر داشته باشند و عاقلانه حرکت کنند پس جناح‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها را کنار بگذاریم و امروز، روزی است که کشور و نظام احتیاج به هماهنگی و همدلی دارد.

وی در ادامه به برخی از مسائلی که در داخل کشور با آن مواجه هستیم اشاره کرد و گفت: در آستانه دهه مبارکه فجر هستیم و امسال با توجه به مجموعه مسائل و شرایطی که در کشور به وجود آمده است اعم از فراز و نشیب‌هایی که داشتیم، یا تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که برای ملت ما به وجود آمد چه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و شهادت شهدای مقاومت و سرنشینان سقوط هواپیما و سایر شرایط منطقه‌ای اقتضا می‌کند که ملت بیش از پیش و بیشتر از سال‌های گذشته با حضور حماسی و دشمن‌شکن خودشان به دنیا و دشمنان نشان دهند که این ملت با همه سختی‌ها و با همه مشکلاتی که دشمن برای او سر راهش گذاشته و تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه که برای ما پیش آورده‌اند، راسخ‌تر و پابرجاتر است و بیش از گذشته با حضور در صحنه، توطئه‌های دشمن را خنثی کرده و خواهد کرد.

منتظری با ابراز امیدواری از اینکه  ۲۲ بهمن بسیار باشکوهتری امسال داشته باشیم، گفت: علی‌رغم همه سختی‌ها  و برخی نامهربانی‌ها که برخی نسبت به برخی دیگر داشته و دارند، اما اساس نظام مسئله‌ای است که تک تک آحاد ملت در برابر آن مسئولیم و امروز در پاسداری از خون شهدا و معارف دین و قرآن و ولایت باید به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم.

 

دادستان کل کشور به رونمایی معامله قرن در کاخ سفید اشاره کرد و گفت: باعث شرمساری است که سه نفر از سفرای کشورهای اسلامی هم در مراسم رونمایی معامله قرن حضور داشتند و این درد را انسان به کجا ببرد و این ننگ را انسان چگونه تحمل کند که بزرگ‌ترین خیانت امروز دارد به دنیای اسلام و به قبله اول مسلمانان فلسطین می‌شود.

 

وی اضافه کرد: یقین داریم که این معامله قرن قطعاً تبدیل به مقابله قرن خواهد شد و آمریکا و دست استکبار و صهیونیسم بین‌الملل را خواهد بلعید و آثار و نشانه‌های آن هم در منطقه ظهور و بروز پیدا کرده است.

 

دادستان کل کشور همچنین به ترور شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: ترامپ قمارباز، شهید بزرگوار و عارف و مجاهد فی سبیل‌الله ما یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و چند نفر دیگر از نیروهای ما و حشدالشعبی را به شهادت رساند، اما دنیا دید که این خون چگونه جوشید و چگونه شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، دو فرمانده بزرگ جبهه مقاومت چه حرکت عظیمی در دنیا به وجود آورد و چه آثار و تبعاتی داشته و خواهد داشت.

 

منتظری خطاب به ترامپ و رژیم صهیونیستی گفت: تصور می‌کنید با معامله قرن می‌توانید آسایش و آرامش در سرزمین‌های اشغالی داشته باشید؟ بدانید که امت اسلامی چه مردم مظلوم فلسطین، چه مردم کشورهای همسایه مثل سوریه و لبنان و عراق و چه کشورهای اسلامی دیگری مثل ایران و ... هرگز اجازه نخواهند داد که آب گوارا از گلوی شما پایین رود و مطمئن باشید که این معامله قرن برای شما آغاز مرگ حتمی خواهد بود.

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) گفت: این مسابقات در سال جاری مزین به نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی است و با اخلاصی که این سردار شهید نسبت به حضرت زهرا (س) داشت، امیدواریم دعای خیر این شهید بدرقه راه قرآن‌پویان و قرآن‌جویان باشد.

 

وی از دست‌اندرکاران این دوره از مسابقات قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که این محافل و مجالس مقدمه‌ای باشد برای اینکه بتوانیم به وظایف و تکالیف خود بیش از پیش آشنایی پیدا کرده و بدان عمل کنیم.

 

منتظری با اشاره به آیه ۹ سوره  اسرا «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ...؛ قطعا این قرآن به [آیینی]که خود پایدارتر است راه می نماید...»،  گفت: خداوند در این می‌فرماید این قرآن هدایتگر است برای آنچه که اقوم است که باید درباره این آیه کمی تفکر کنیم.

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان «لِلَّتِی» را تفسیر به امت کرده است، گفت: نکته دوم واژه «أَقْوَمُ» است که از واژه قیام است و قیام در برابر قعود است. قرآن هدایتگر ملتی است که آن ملت «أَقْوَمُ» است یعنی ملتی که در حال حرکت و جنب و جوش و به سوی کمالات حرکت‌کننده است.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت مجموعه معارفی که خداوند در قرآن کریم توسط امین وحی بر قلب رسول مکرم اسلام (ص) بیان فرموده است گاهی متوجه فرد است و تکالیف فردی را به اشخاص گوشزد و یادآوری و تذکر می‌دهد مثل وجوب نماز که هر فردی مخاطب خداوند متعال است، اما گاهی مخاطب فرد نیست و تکلیف متوجه جامعه است.

 

منتظری ادامه داد: خداوند در این معارف کلیه روابط فرد یا سایر افراد اعم از مسلمان و غیرمسلمان را مشخص می‌کند و در یک جمله مجموعه معارف قرآنی همه زوایای زندگی انسان را از قبل از مرگ تا مرگ فرا می‌گیرد، حتی قبل از مرگ پدر و مادری که فرزندی از آن‌ها متولد می‌شود برای تولد فرزندشان باید یک نکاتی را رعایت کنند تا فرزند فرزند صالحی شود.

 

دادستان کل کشور اضافه کرد: مسائلی که مجموعه قرآن در بر می‌گیرد اعم از مسائل اخلاقی، معنوی، روحانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... یعنی آنچه که در زندگی انسان به‌عنوان یک مؤلفه موثر می‌تواند حرکت انسان را تعیین کند، است و تمام این ابعاد و زوایای زندگی انسان در معارف دینی و در قرآن دیده شده است.

 

وی همچنین حدیث ثقلین پیامبر مکرم اسلام (ص) گفت: اینکه پیامبر (ص) فرمود از قرآن و اهل بیت (ع) جدا نشوید و هر دو را با هم داشته باشید و در بین شما این دو یادگار را می‌گذارم برای این است که قرآن صامت نیازمند تفسیر قرآن ناطق است و این اهل بیت (ع) عصمت و طهارت بودند که می‌توانند قرآن را تببین و تفسیر کنند.

منتظری بیان کرد: امام جامعه را به سمت معارف دین و این بحر مواج معارف آسمانی هدایت می‌کند که جامعه بتواند حیات و زندگی واقعی خود را از قرآن و معارف دین بگیرد و قرآن هم هدایت به امام می‌کند لذا این دو لازم و ملزوم با یکدیگر هستند یعنی امامت بدون قرآن و قرآن بدون امامت نمی‌تواند سعادت انسان را تأمین کند.

 

دادستان کل کشور همچنین گفت: از زمان پیامبر اکرم (ص) مشاهده کردیم که عده‌ای در برابر قرآن به مقابله برخاستند هم در زمان حیات پیامبر (ص) و هم بعد از آن و این خط تقابل با قرآن و اسلام همچنان ادامه داشته و دارد و خواهد داشت تا آمدن منجی عالم بشریت.

وی به وظایف مسلمانان در این زمینه اشاره کرد و گفت: طبق روایات اسلامی، جبرئیل بر حضرت زهرا (س) وارد می‌شده است یعنی این حضرت دارای چنین جایگاهی بود که جبرئیل بر او نازل می‌شد، اما آن چیزی که فوق‌العاده آن حضرت را آزرد که تا به  امروز هم آثار و تبعات آن را مشاهده می‌کنیم این بود که بین این دو یادگار پیامبر قرآن و اهل بیت (ع) جدایی افکندند.

 

منتظری یادآور شد: مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) امروز خود دلیلی است که آن حضرت از آن جریان انحرافی چنان آزرده خاطر شد که حاضر نشد در نماز بر بدنش و تشییع پیکر مطهرش و حتی حاضر شدن قبر منورش حضور یابند و این درس بزرگ و پیام بسیار عمیقی بود که حضرت زهرا (س) داد.

دادستان کل کشور ادامه داد: امروز آن جریان همچنان در بین امت اسلامی تلاش می‌کند که واقعیت‌ها و حقایق را به گونه دیگری جلوه دهد، همان‌گونه که مسلمانان صدر اسلام و زمان حیات حضرت علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و سایر ائمه با انحراف یا با تبعیتشان تاریخ‌ساز شدند امروز هم امت اسلامی با این دو امر دقیقاً مواجه هستند؛ کسانی که با حقایق قرآن فاصله گرفتند به کجا رفتند و کسانی که در تبعیت از قرآن و اهل بیت (ع) راه خود را ادامه دادند و امروز نیز این امر در سراسر دنیا و کشورهای اسلامی مشهود است.

 

وی در ادامه آیاتی از قرآن کریم درباره امتی که قرآن را مهجور کردند، برشمرد و گفت: کسانی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و  دشمنان قسم خورده قرآن و اسلام را تقویت می‌کنند و همچنین کسانی که امکانات و پول و دلار دشمنان اسلام را برای حذف اسلام در اختیارشان می‌گذارند و این حکام سرسپرده‌ای که در برخی از کشورهای اسلامی زمام امور امت اسلامی را به دست گرفتند که به تعبیر ترامپ گاو شیرده برای آمریکا و اسرائیل هستند و داعیه خادمین حرمین شریفین هم دارند و کسانی که با پول‌های تزریق شده به دشمن‌ترین و نانجیب‌ترین و بی‌شرافت‌ترین انسان‌هایی که به عنوان صهیونیسم در بین کشورهای اسلامی همانند سرطان ریشه دوانده‌اند، تقویت می‌کنند آیا جزو افرادی نیستند که قرآن را مهجور کردند.

 

منتظری با بیان اینکه مخاطب آیات تقابل میان مسلمانان و کفار و مشریک امت اسلام است، گفت: امروز امت اسلام تکلیف به مقابله با صهونیستم و استکباری که تمام توان خود را برای حذف اسلام در منطقه به کار گرفته‌اند، دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.