رضا رحمانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان‌شرقی در تبریز گفت: ۱۸ درصد درخواست صدور تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور افزایش یافته است و این نشان می‌دهد در جنگ اقتصادی پیروز شده‌ایم.

وی افزود: ‌با عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی و تاکیدات مقام معظم رهبری مثل مردمی شدن اقتصاد، دانش بنیان شدن اقتصاد، عدالت‌محوری و درون زایی اقتصاد و صنعت توانستیم به این پیروزی دست یابیم.

رحمانی ادامه داد: در ۱۰ ماه گذشته در تولید صنعتی ، معدنی و کشاورزی به عنوان بخش مولد اقتصاد افزایش داشته ایم و در واقع سر جمع رشد اقتصادی کشور هم مثبت است به طوری که در ۳ ماهه نخست امسال نیز بر اساس آمار ۴ دهم درصد رشد اقتصاد مثبت شده است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت اضافه کرد: ‌بر اساس پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و بانک جهانی سال آینده رشد اقتصادی کشور افزایش خواهد یافت این در حالی است که دشمنان تحلیل می کردند که امسال واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران تعطیل یا متوقف خواهند شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: افزایش مصرف برق صنعتی در ایران و حمل و نقل جاده ای نشانه‌ها و شواهدی از رونق اقتصادی است.

وی با اعلام اینکه در ۹ ماهه گذشته صادرات کشور بیشتر از واردات بود و تراز تجاری به نفع صادرات افزایش یافته است، گفت: در آذربایجان شرقی ۵۳ درصد صادرات غیرنفتی افزایش یافته است.

وی مشکل اصلی اقتصادی کشور را تورم و گرانی دانست و گفت: روند آن رو به کاهش است و اراده کل نظام در حمایت از تولید است و یکی از مصادیق آن استمهال تسهیلات به نفع تولید کنندگان است.

رحمانی اضافه کرد: بر این اساس طرح آزاد راه تبریز- بازرگان نیز باید در گروه طرح‌های اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بازار اوراسیا و چین فرصت بسیار مناسبی برای صادرات است افزود: باید تجار و فعالان بخش صنعت، معدن و تولید ایران از این فرصت به خوبی بهره مند شوند و در این خصوص استان های مختلف فعال شدند و استان های آذربایجان شرقی و گیلان در این ارتباط جایگاه اول کشور را دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: درصدد ایجاد شهرک صنعتی آلومینا در آذربایجان شرقی هستیم، و تبریز از گذشته دارای ظرفیت‌های بالای خودروسازی و قطعه‌سازی است که باید به این ظرفیت نیز توجه خاصی شود.

 

وی ادامه داد: نهضت ساخت داخل خیلی از واحدهای تولیدی کشور را فعال کرده و توسعه داده است و یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی در بخش صنعت و معدن راهبرد توسعه در حوزه معادن است و بر این اساس حرکت انقلابی از اکتشافات تا توسعه این صنایع بر اساس نقشه راه معدن در کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ میلیارد دلار صادرات در بخش معدن انجام می شود گفت: به دنبال تکمیل زنجیره فلزات اساسی مثل آلومینیوم و مس هستیم.

رحمانی گفت: ۲ هزار میلیارد تومان نیز برای صادرات از صندوق ذخیره ارزی تخصیص یافته است و این تسهیلات با تلفیق منابع بانک ها به ۲ برابر افزایش می‌یابد و با ۱۴.۵ درصد در اختیار شرکت های صادراتی قرار می گیرد تا صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران اقتصاد بیشتر رونق یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی هم در این نشست از جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در ۱۰ ماه گذشته در استان خبر داد و گفت: این استان رتبه دوم جذب سرمایه گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص داده است.

داود بهبودی افزود: امسال میزان صادرات غیرنفتی استان از رقم ۲.۵ میلیون دلار فراتر رفته است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد رشد نشان می‌دهد .

وی ادامه داد: ‌برای ۱۶ طرح اقتصاد مقاومتی با ارزش در حوزه‌های زیرساختی راه، آب، کشاورزی و گردشگری و ۲ حوزه معدنی مس و صنایع پایین دستی و صنایع آلومینا ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی هزینه می شود و ۷۵ درصد از اعتبارات دولتی نیز تخصیص یافته است.

بهبودی همچنین از پیشرفت ۶۵ درصدی طرح دهکده توریستی و تفریحی و هتل پنج ستاره سیمرغ ، سد امند، پیشرفت ۱۵ درصدی طرح ایجاد شهرک و بازارچه صنایع دستی قزلجه میدان و پیشرفت ۷۰ درصدی هر کدام از طرح های مجتمع چندمنظوره مجتمع گردشگری ئو مرکز جهانی تابلو فرش سردرود و ناحیه صنعتی کیف و کفش خبر داد.

در این نشست پروانه بهره برداری شهرک کیف و کفش چرم تبریز به خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی ارائه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.