دفتر الیاسری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت کشور عراق تمایل دارد «همکاری مشترک خود را در زمینه‌های مختلف امنیتی تقویت کند؛ به گونه‌ای که بر اساس احترام و منافع مشترک باشد».

شبکه خبری الفرات گزارش داد که در این نشست، موضوع تظاهرات در بغداد و چند استان عراق هم بررسی شد.

سفیر انگلیس در این دیدار و در یک اقدام مداخله‌جویانه به مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا واکنش نشان داد.

وی ضمن با تأکید بر لزوم بازنگری در این مصوبه، مدعی شد که «اخراج این نیروها، فرصتی برای عناصر داعش است تا بار دیگر بازگردند».

الیاسری هم در واکنش به مداخلات سفیر انگلیس گفت که «این مصوبه با رأی‌گیری در پارلمان تصویب شده است و «دولت نیز، کمیته‌هایی برای اجرای این مصوبه تشکیل داده است؛ به گونه‌ای که امنیت و حاکمیت عراق حفظ شود».

وزیر کشور عراق هم درباره تظاهرات‌های اخیر در این کشور گفت که دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح به عدم استفاده از سلاح گرم علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز، روشن و مبرهن بود.

سفیر انگلیس همچنین خواستار بهبود همکاری بین وزارت‌های کشور انگلیس و عراق شد تا یادداشت تفاهمی بین طرفین برای توسعه توانمندی‌های وزارت کشور عراق امضا شود.

هیکی در پایان این دیدار ادعا کرد که انگلیس تمایل دارد هماهنگی امنیتی مشترک با بغداد را افزایش دهد.

در همین ارتباط، دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که «پیش از تنظیم رابطه جدید بین نیروهای ما و نیروهای ائتلاف بین‌المللی و استفاده از زمان باقی مانده برای ائتلاف بین‌المللی» بغداد قصد دارد به فعالیتهای مشترک با این ائتلاف ادامه دهد.

در این بیانیه همچنین آماده است که این همکاری تا زمانی ادامه دارد که «بر سر نوع همکاری آتی توافق شود؛ به نحوی که حاکمیت زمینی و هوایی عراق، محقق شود».

این در حالی است که پارلمان عراق اواسط دی ماه گذشته لایحه اخراج نظامیان خارجی از این کشور را تصویب کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.