«محمد اشتیه»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طرح سازش تحمیلی آمریکا در فلسطین اشغالی را به نظامی آپارتاید تشبیه کرد و گفت که این نظام به استعمارگری صهیونیست‌ها در کرانه باختری را وجه قانونی می‌دهد.

او پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه عربی «سی.ان.ان» آمریکا گفت: «رهبران و مردم فلسطین با این طرح مخالفت‌اند و آن را محکوم کرده‌اند؛ چرا که به راحتی شهر قدس را به طور کامل به اسرائیلی‌ها واگذار می‌کند».

نقشه سرزمین‌های اشغالی بر اساس طرح آمریکا

اشتیه همچنین گفت که معامله قرن آمریکا همچنین خواستار ابقای شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری است؛ شهرک‌هایی که ۷۲۰ هزار شهرک‌نشین را به صورت غیر قانونی در اراضی فلسطین جای داده است.

نخست‌‌وزیر تشکیلات خودگردان در مورد تفاوت طرح صلح ادعایی آمریکا با توافق اسلو نیز گفت: «آنچه هم‌اکنون ارائه کرده، به دنبال الحاق ۴۰ درصد از اراضی فلسطینی به اسرائیل است در حالی که باید بر اساس توافق اسلو، کرانه باختری و غزه به فلسطینی‌ها واگذار می‌شود».

اشتبه گفت که طرح ادعایی آمریکا همانند بانتوستان‌هایی در داخل رژیم صهیونیستی خواهد بود و فلسطینی‌ها آن را قبول نخواهند کرد. «پانتوستان» نام اراضی‌ای بود که در دوران آپارتاید آفریقای جنوبی برای ساکنان سیاه‌پوست آفریقای جنوبی و جنوب غرب آفریقا در نظر گرفته شده بود. 

محمد اشتیه طرح معامله قرن دونالد ترامپ را ۱۰۰ درصد به نفع اسرائیلی‌ها دانست و گفت که رئیس جمهور ترکیه در آماده‌سازی این طرح، به طور کامل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هماهنگ بوده است؛ چرا که خود نتانیاهو این طرح را نوشته است و ادبیات، افکار و گفتمان‌های موجود در این طرح ضد فلسطینی همان افکار و ادبیات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

او این طرح را ناقض قوانین بین‌الملل دانست و تأکید کرد که نباید به رژیم صهیونیتسی اجازه دادفراتر از قانون بوده و خارج از آن عمل کند.

رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه  این هفته طی نشستی به همراه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد و مقرر گردید که تنها بخش‌هایی از شرق این شهر به دولت فلسطین واگذار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.