«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا شامگاه جمعه در کنفرانس خبری مشترک با «لورنزو گویرینی» وزیر دفاع ایتالیا از ایران خواست تا همانند یک کشور عادی رفتار کند.

وی در این کنفرانس خبری گفت: « از طریق ائتلاف ضد داعش ما به همکاری با یکدیگر برای ثبات و حق حاکمیت در عراق و شکست پایدار داعش ادامه می‌دهیم.»

اسپر اضافه کرد: «ما شرکا و متحدانمان از جمله ایتالیا را تشویق می‌کنیم تا مشارکت خود در آمادگی ائتلاف را افزایش دهند و اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای بودجه دفاعی برای یک ناتوی قدرتمند و آماده برای تهدیدات فردا بسیار مهم است.»

وزیر دفاع ایتالیا نیز در این کنفرانس خبری گفت که این کشور پس از مذاکره با آمریکا تصمیم گرفته است تا نیروهایش در عراق باقی بمانند.

وی به بحران لیبی نیز اشاره کرد و گفت: «وجود طرف‌های خارجی باعث تشنچ اوضاع در لیبی شوده و چاره‌ای جز راه‌حل سیاسی برای بحران لیبی وجود ندارد.»

در حال حاضر لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

سازمان ملل، دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج، مستقر در طرابلس را به رسمیت می‌شناسد اما شبه‌نظامیان شرق، تحت فشار عربستان و مصر سعی دارند، با زور نظامی، پایتخت را تصرف کنند. جنگ شرق و غرب لیبی از بهار گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه یافته و صدها نفر از طرفین کشته شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.