اسوشیتد پرس گزارش داد، اکنون انگلیس به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می کند. با وجود گذشت سه سال از زمان رای مردم انگلیس به خروج از این اتحادیه، دو طرف احتمالا یک دوره گذار یک ساله را در نظر خواهند گرفت.  برخی از نمایندگان انگلیس در پارلمان اروپا روز گذشته به شکل سمبولیک اقدام به خارج کردن پرچم های این کشور از مجلس اروپا کردند.  

اگر چه انتظار نمی رود با توجه به در نظر گرفتن دوره گذار، برگزیت تاثیر محسوسی روی متغیرهای کلان اقتصادی کشورهای اروپایی در کوتاه مدت داشته باشد اما پیامدهای این خروج تاریخی به تدریج در حال آشکار شدن است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی به برگزیت واکنش نشان داد و گفت که این مساله بار دیگر ثابت می کند اتحادیه اروپا نیاز به اصلاحات ساختاری اساسی دارد.

از سوی دگر با وجود تلاش‌های مقامات چینی برای کنترل شیوع ویروس جدید کرونا، گزارشهایی از گسترش این بیماری مخابره شده است. تاکنون این ویروس بیش از ۱۰ هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۲۱۰ نفر را گرفته است. علاوه بر آسیا، گزارشهایی از ابتلا به این ویروس در آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا نیز مخابره شده است.

سیمون دویل، مدیر دارایی در موسسه "شرودر" گفت: اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، روند بلندمدت معاملات نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دارایی‌های زیادی نیز وجود ندارند که بتوانند این اضطراب را به خود جذب کنند. با توقف مسافرت ها خسارت زیادی به اقتصاد کشورها وارد خواهد شد.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی نقاط مختلف به ویژه در شرق آسیا تحت تاثیر این ویروس در سه ماهه نخست امسال کاهش یابد. هنگ کنگ، چین، تایلند، مالزی و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که احتمالا بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

کینکی کروزبی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه "پرودنشیال فایننشیال" گفت: این ویروس روی همه چیز سایه انداخته است. اگر چه تاکنون شیوع این ویروس در سطح جهانی محدود بوده اما نگرانی‌ها از پیامدهای آن جدی است؛ به ویژه روی اقتصاد چین که کانون این ویروس بود.

در حوزه جنگ تجاری نیز پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد. این پیمان که بخشی از یک توافق بزرگ‌تر خواهد بود چین را مکلف به افزایش خرید از آمریکا در ازای برداشته شدن بخشی از تعرفه های آمریکا روی محصولات چینی می‌کند.

دونالد ترامپ اخیرا امضای فاز نخست توافق را اتفاقی خوب برای کشاورزان آمریکایی دانسته و از امضای توافقات مشابه با مکزیک و کانادا  خبر داده است.  

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفته است که امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر بر سر تعلیق عملی کردن تهدیدات متقابل اعمال تعرفه‌های تجاری تا پایان سال جاری میلادی توافق کرده‌اند. قرار است به زودی نمایندگان فرانسه و آمریکا بر سر لایحه جنجالی مالیات دیجیتالی در فرانسه که مشخصا درآمد برخی غول های فناوری آمریکایی نظیر آمازون وفیس بوک را هدف قرار می‌دهد، گفت‌وگو کنند.

آمریکا تهدید کرده است که در صورت عملی شدن این لایحه، تعرفه سنگینی روی واردات بخشی از محصولات فرانسوی وضع خواهد کرد. البته این تنها مشکل آمریکا با اروپایی‌ها نیست و آلمان و اتریش نیز اخیرا به دلیل تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به کشورهایشان توسط آمریکا موضع تندی علیه این کشور گرفته‌اند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۲.۰۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۲۵۶.۰۶  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۷۷ درصد کاهش تا سطح ۳۲۲۵.۵۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۱.۵۹ درصدی در سطح ۹۱۵۰.۹۴ واحدی بسته شد.

هم‌چنین در تحولات داخلی آمریکا، مجلس سنای آمریکا رسیدگی به استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کرده است. قرار است روز چهارشنبه این مجلس در خصوص استیضاح ترامپ رای گیری کند هر چند با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در این مجلس، امید چندانی برای رای به استیضاح وجود ندارد.

در فرانسه لایحه جنجالی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی باعث رقم خوردن طولانی‌ترین اعتصابات تاریخ معاصر این کشور و استعفای وزیر بازنشستگی این کشور شده است. بانک مرکزی فرانسه هشدار داده است اعتصابات باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی این کشور خواهد شد. برخی خبرها حاکی از تلاش احزاب مخالف دولت فرانسه برای استیضاح رئیس جمهور این کشور در مجلس است.

فیلیپ وی، استراتژیست موسسه " دی بی اس گروپ هولدینگز" گفت: تا زمانی که شرایط به حالت عادی برنگردد به نظر نمی‌رسد شاهد بازگشت آرامش به بازارها باشیم. اکنون با کمبود اخبار خوب مواجهیم و این شاخص ها را به عقب می‌راند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۳۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۸۶.۰۱ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش  ۱.۱۱ درصدی در سطح ۵۸۰۶.۳۴ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱.۳۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۹۸۱.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۱۶ درصد پایین رفت و به ۹۳۶۷.۹۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۹۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۰۵.۱۸ واحدی بالا رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۲۵ درصد ریزش کرد و در سطح ۲۵ هزار و ۳۸۱.۸۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " به دلیل تعطیلات اجباری بسته بود و در سطح ۴۰۰۳.۹ واحد باقی ماند. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۱۷.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۱۱ درصد کاهش به ۵۱.۵۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۰.۲۲ درصدی به ازای ۵۸.۱۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۹۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل در سطح ۱۵۸۹.۱۶ دلار باقی ماند. هر اونس نقره با صعود ۰.۱۱ درصدی به ازای ۱۸.۰۱ دلار مبادله شد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.