در ادامه نخستین روز سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بازیگران و عوامل پشت دوربین فیلم «قصیده گاو سفید» روبه‌روی خبرنگاران نشستند و درباره فیلمشان سخن گفتند و به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده، بهتاش صناعی‌ها نویسنده و کارگردان و مریم مقدم بازیگر و نویسنده از حاضران در این جلسه بودند.

فیلم به کسی باج نمی‌دهد

رضا درستکار منتقد، در نشست خبری فیلم ترجیح داد که از فیلمی که به نظر او به کسی باج نمی‌دهد دفاع کند. او در این باره گفت: ما در جامعه خاصی زندگی می‌کنیم و بابت اتفاقاتی که می‌افتد ناراحت هستیم. هیچ‌کس از یک امر اثباتی حرف نمی‌زند. در رسانه‌ها به بقیه عادت داده‌ایم که فقط فیلم‌ها را له کنند ولی به نظر من  باید از فیلم‌های خوب تشکر کرد. خیلی سخت است فیلمی را دوست داشته باشی و درباره آن حرف بزنی آن هم فیلمی که دما و شرایط امروز جامعه در آن هست، زمانی که قتلی پیش می‌آید و اشتباه است مانند سقوط هوایپما.

درستکار ادامه داد: فیلم را دو بار دیدم و هر دو بار آن را دوست داشتم. زنی که در چنین فشاری هست را باید درست ببینیم این فیلم تلاش می‌کند دمای جامعه را همانطور که هست ببیند و به کسی نیز باج نمی‌دهد.

فیلمی بر مبنای تجربیات

شاید نخستین چیزی که درباره فیلم جلب توجه می‌کند نام متفاوت آن باشد، «قصیده گاو سفید». «زمانی که فیلمساز می‌خواهد فیلم بسازد نمی‌تواند دقیقا درباره سمبل‌ها بگوید.» بهتاش صناعی‌ها کارگردان و نویسنده فیلم با گفتن این جمله اعلام کرد: ما از گاو در فیلم به عنوان سمبل استفاده می‌کنیم. قصه‌ای نوشتیم که شرایط پیرامون قانون را بنویسیم، هر قانون نقطه ضعف‌هایی دارد که می توان درباره آن نوشت و ما نیز سعی کردیم بر این موضوع تکیه کنیم. پرونده‌های زیادی از قبل یا بعد از انقلاب در کشور رخ داده، مشخصا نمی‌توان گفت یک پرونده مطرح است بلکه این فیلم از چندین پرونده الهام گرفته است.

او که همراه با مریم مقدم فیلمنامه را نوشته است، ادامه داد: من و خانم مقدم معمولا زمانی که به سراغ یک قصه می‌رویم سعی می‌کنیم از کسانی که از آنها الهام گرفته‌ایم بنویسم. این فیلم همینطور است و براساس تجربیات ما است و خیلی درگیر موج و این داستان‌ها نبودیم.

مریم مقدم که علاوه بر نویسندگی در فیلم جلوی دوربین هم رفته است، به پیچیدگی‌های نقش خود در فیلم اشاره کرد: کاراکترها کمی پیچیده بودند و روند شخصیتی دارند که بازیگر باید آن‌ها را در بازی‌اش لحاظ کند.  مینا زنی است که سختی‌های زیادی می‌کشد اما در عین حال پرقدرت است و امیدش را از دست نمی‌دهد، عاشق می‌شود و به پایانی که دیدید می‌رسد. کاراکتر زن ما ایرانی بود، درواقع درباره یک آدم صحبت می‌کنیم که به فردی که به محبت کرده احساس دارد.

یکی از پرسش‌های خبرنگاران درباره حضور نیافتن شهاب حسینی در جمع بازیگران فیلم «قصیده گاو سفید» علیرغم اخبار منتشر شده بود. صناعی‌ها بدون اشاره به دلیل مشخصی اعلام کرد که به دلایل مختلف قسمت نشد شهاب حسینی در این فیلم بازی کند. او البته تاکید کرد که حضور نیافتن شهاب حسینی و بازی علیرضا ثانی‌فر در این نقش برای فیلم بهتر و درست‌تر بود.

مشکلی در اکران نخواهیم داشت

صناعی‌ها همچنین با اشاره به اکران این فیلم گفت: فکر نمی‌کنم این فیلم مشکلی در اکران داشته باشد. این اتفاق در هر دوره و زمانی ممکن بود بیفتد، در هر کشوری که چنین قانونی دارد ممکن است پیش بیاید و مشکلی در آن نمی‌بینم. قصد ما لزوما زیر سوال بردن یک قانون نیست، هرقانونی نقاط ضعفی دارد و به صورت کامل درست نیست. ما تصمیم گرفتیم باگ های یک قانون را به تصویر بکشیم. در جایگاهی نیستم که به عنوان یک کارگردان سینما بگویم این قانون خوب است یا بد اما فقط می‌گویم به این قانون می‌توان کمی بیشتر فکر کرد.

موسوی هم در این باره گفت: قصه این داستان اصلا چیز عجیب غریبی نیست، این اتفاق در ایران نیز افتاده است. اتفاقی افتاده که اشتباه است و در فیلم نیز توضیحات داده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.