«ولادیمیر مکی» روز شنبه در جمع خبرنگاران در مینسک گفت: بلاروس از نقش فعالتر آمریکا در این کشور باتوجه به اهمیت جایگاه واشنگتن در امور بین المللی استقبال می‌کند. 

وی افزود: ما علاقه‌مندیم که بخش تجاری آمریکا در اینجا (بلاروس) حضور پررنگ تری داشته باشد. ما همچنین علاقه مندیم که همکاریها بین سازمان های دولتی دو کشور (بلاروس و امریکا) گسترده تر شود.

  به گفته وزیر خارجه بلاروس، دو کشور با چالش ها و خطرات زیادی مواجه هستند که آنها می توانند در کنار یکدیگر با آن مبارزه کنند. 

به گفته مکی، این چالش ها به همراه موضوعات دیگر در دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس مطرح و بررسی شد.

مکی خاطرنشان کرد که در آن دیدار، مسائلی همچون مبارزه با تروریسم، تجارت انسان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و نیز تامین امنیت بین المللی بررسی شد. 

وی ادامه داد: ما معتقدیم که حتی برغم اختلافات بین دو کشور،حوزه هایی وجود دارد که ما می توانیم منافع مشترک داشته و همکاریهای موثرتری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه آمریکا که پس از اوکراین به بلاروس رفته است، در دیدار با رئیس جمهوری این کشور مدعی شد که آمریکا می تواند تمام نفت مورد نیاز بلاروس را که اکنون از روسیه وارد می شود، تامین کند.

براساس گزارش رسانه های بلاروس، «مایک پمپئو» روز شنبه در مینسک و در دیدار با الکساندر لوکاشنکو با بیان این مطلب افزود: با این وجود آمریکا هرگز از مینسک نخواهد خواست که بین ما یا مسکو یکی را انتخاب کند چرا که می دانیم بلاروس روابط دیرینه و طولانی با روس ها دارد.

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که روابط آمریکا با بلاروس ازجمله در حوزه سرمایه‌گذاری توسعه یابد و این همکاری‌ها به تقویت حق حاکمیت و استقلال بلاروس کمک کند اما این را هم گفت که هنوز زمان برداشته شدن تحریم های بلاروس فرانرسیده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس هم گفت: از دیدن شما خوشحالم چرا که ریسک کردید و با وجود اختلاف نظرهای فراوان میان مینسک و واشنگتن، به کشور ما آمدید تا از نزدیک ببینید در یک کشور دیکتاتوری هستید یا مردم آزادانه زندگی می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.