مهدی میر اشرفی ظهر یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اداری گمرک سمنان در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه در بحث الکترونیکی شدن و مجازی کردن امور گمرک قدم‌های مثبتی برداشته‌شده است، ابراز داشت: در بحث هوشمند سازی هم‌اکنون گمرک کشور وارد فاز اجراشده است.

وی بابیان اینکه قلمرو جمهوری اسلامی یکی از اقتصادی‌ترین مناطق به لحاظ ترانزیت بار به شمار می‌رود، افزود: ازآنجاکه حیف است این مزیت خدادادی استفاده نشود نیاز بود تسهیلات و زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم تا کالای بیشتری از قلمرو ترانزیت خارجی عبور کنند.

رئیس گمرک ایران ضمن بیان اینکه هم‌اکنون با هوشمند سازی رویه ترانزیت و سیستمی شدن اظهارنامه‌ها کاغذ به طور کامل حذف‌شده است، ابراز داشت: یک قسمی از کار با اپلیکیشن گمرک موبایل خدماتی ارائه می‌شود که این بیشتر موارد افزایش خواهد یافت.

میر اشرفی ضمن بیان اینکه با تولید پلمب هوشمند و اتکا به همکاری دانشگاه‌ها توانستیم گمرک را مجهز به تراشه کنیم، تصریح کرد: نزدیک دو سه ماه است کانتینرهای عبوری از محل قلمرو جمهوری اسلامی موظف به استفاده از آن است و از سویی ورودی و خروجی مرزها نیز به آنتن‌هایی که این پلمپ هوشمند را بخوانند تجهیز می‌شوند.

وی افزود: همه جاده‌های کشور به این آنتن‌ها در آینده تجهیز می‌شوند و به این ترتیب کانتینرها از مبدا تا مقصد رصد خواهند شد که این امر افزایش رقابت‌پذیری، ارتقا ایمنی، کاهش تخلفات و افزایش سرعت را به دنبال دارد که این فرایند رشد قابل توقف نیست ولی امیدواریم تا هفته دولت سال آینده به انجام برسد.

رئیس گمرک ایران اضافه کرد: طی ۱۰ ماهه سال جاری کشور چین در حوزه واردات و صادرات شریک اول ایران محسوب می‌شود و بیشترین حجم مبادلات با آن‌ها صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.