محمد اسلامی با بیان این که از بدو پیروزی انقلاب تا کنون اقدام های گوناگونی توسط دولت های مختلف در حوزه ساخت مسکن انجام شده است، اظهار کرد:‌ همواره نهضت عرضه مسکن برای اقشار گوناگون جامعه به ویژه اقشار کم در آمد جریان داشته است. هم‌اکنون به دلیل مشکلاتی که در حوزه اقتصادی برای کشور به وجود آمده، قدرت خرید مردم به مخاطره افتاده است. اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ می دهد منابعی را به سمت بازار زمین و مسکن روان می کند و تلاطم به وجود آمده قدرت خرید را کاهش می دهد.

وی با اشاره به این که بر اساس آمار نسبت برابری نفوذ به واحد مسکونی ، یک نسبت برابر است ، تصریح کرد:این در حالی است که اکنون شاهد افراد فاقد مسکن هستیم که با وجود خانه های موجود و عرضه شده در دوره های گوناگون استطاعت خرید این خانه ها را ندارند. بنابراین در این دوره، نکته مهم برای ما این بود که سیاست هایی اتخاذ و اقدام هایی را شروع کنیم که بتوانیم تولید مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم تا جوانانی که ازدواج کرده اند و قشر متوسط و پایین تر جامعه که ما آن‌ها را حدود ۴۰۰ هزار نفر برآورده کرده ایم، بتوانند در یک روند طبیعی قرار بگیرند و با پشتیبانی از جریان تولید هم ما و هم شهروندان به یک اطمینان برسیم و مردم امیدوار باشند که می توانند مسکن خود را از این طریق تأمین کنند.

وی یادآور شد: طبق قانون ساماندهی زمین و مسکن چند شیوه صریح و واضح داریم که تکلیف ما را برای  استفاده از زمین مشخص کرده است.بر این اساس برای قشر محروم جامعه که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند و نیز برای خیرین خانه ساز زمین رایگان است. از ابتدای انقلاب نیز اعتباراتی برای این منظور تخصیص داده شده است و الان نیز ادامه دارد. عملکرد این حوزه هم متناسب با شرایطی که در کشور وجود داشته همواره قابل دفاع بوده و پرچمدار این موضوع نیز بنیاد مسکن است. طی این سال ها کمیته اصل امام ، ستاد اجرایی، بسیج سازندگی، قرار گاه های محرومیت زدایی و  خیرین همه در کنار هم به این جریان پیوسته اند اما محور همه این نهادها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که به شکل پیوسته هم در روستاها و هم در شهرهای کوچک این موضوع را پیگیری می کند.

وی با اشاره به نوع دوم زمین گفت: نوع دیگر زمین ها که در قانون ساماندهی زمین و مسکن به آن اشاره شده است ، زمین‌های ۹۹ ساله است که در طرح مسکن مهر شاهد استفاده از این نوع زمین ها بودیم.  اکنون نیز در طرح اقدام ملی مسکن نیز برای قشرهای آسیب پذیر و نیز دهک های ۳ و ۴ از این فرمول استفاده می شود. نوع سوم زمین در قالب قراردادهای مشارکتی است که در اختیار سازندگان بخش خصوصی قرار می گیرد.

وزیر  راه و شهرسازی با اشاره به ارسال پیامک به واجدان طرح ملی مسکن از امروز بر اساس حروف الفبا گفت: در طرح مذکور از هر سه نوع زمین استفاده می‌کنیم. برای قشر محروم یک هدف گذاری ۲۰۰ هزار واحدی داریم. علاوه بر این در این طرح فرمول واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله نیز در نظر گرفته شده است.

اسلامی یاداور شد: چنانچه  عده‌ای در مرحله اول موفق به ثبت نام نشدند می توانند در مرحله بعد که احتمالاً اسفند ماه خواهد بود ثبت نام خود را انجام دهند. طرح ملی مسکن در تهرانسر لغو نشده  و ساخت و ساز در این منطقه از تهران ادامه دارد. تهرانسر جزو قراردادهای مشارکتی است و ثبت نام مجدد در این طرح بعد از این که پروژه کمی پیش برود، آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: میانگین واحدهای طرح ملی مسکن ۷۵ تا ۱۲۵ مترمربع است و  واحد کمتر از ۷۵ متری نداریم، ضمن این‌که هیچ طرحی هم برای خانه های ۲۵و ۳۰ متری وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تحویل ۱۰ هزار مسکن مهر پردیس طی هفته جاری خبر داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.