محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران در حاشیه سخنرانی خود در دافوس در پاسخ به ایسنا درباره راه اندازی کانال مالی ایران و سوئیس برای انتقال کالاهای بشردوستانه و این ادعا که این اقدام مثبت و در راستای تنش زدایی بوده است؟ تصریح کرد: خیر. این کانال کمتر از اجرای دستور دیوان بین المللی دادگستری است که به آمریکا دستور داد که حق ندارد از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت کنند. سیاست آمریکا کماکان سیاست فشار به مردم ایران است. سیاست محروم کردن مردم از منابع مالی برای پرداخت هزینه های غذا و دارو و محدود کردن روش های استفاده از منابع مالی است.

وی گفت: این یک قدم بسیار کوچک است دولت سوییس تلاش کرد ما از تلاش آنها قدردانی می کنیم اما این نشانه حسن نیت آمریکا نیست و حتی نشانه آن نیست که ایالات متحده آمریکا کوچکترین اقدام را در راستای اجرای تعهدش بر مبنای دستور موقتی دیوان دادگستری انجام داده باشد چه برسد به اینکه بر اساس برجام عمل کرده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اضافه کردن سازمان های کمک کننده به تروریسم اقتصادی علیه ایران به فهرست گروه های حامی تروریسم جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ما این طرح را در دست بررسی داریم تا کسانی که به تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران دامن می زنند را در این فهرست‌ها اضافه کنیم. این بررسی توسط وزارت خارجه انجام می شود و به شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد می شود و آنها تصمیم می‌گیرند. یکی از سازمان‌هایی که در این زمینه در حوزه تقویت تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران فعال بوده سازمان "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" است که همه اسمش از اول تا آخر دروغ است و پیشنهاد مناسب در این زمینه می شود اما الان ما در مرحله بررسی ها در وزارت خارجه هستیم.

وی درباره حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن بر دیپلماسی هم گفت ما باید بپذیریم همان طور که حضرت امام گفتند، ولی نعمت ما مردم هستند. مردم تکلیف خود را می دانند و حضور دارند و قدرشناسی خود را در تشییع سردار سلیمانی نشان دادند و اطمینان دارم در انتخابات با حضور گستره که انشاءالله زمینه اش هم فراهم شود حتما می توانند تعیین کنند که آمریکا مجبور است سیاست حداکثری اش را کنار بگذارد و بپذیرد ترامپ شکست خورده و بازگردد تحریم ها را کنار بگذارد و خسارات ایران را جبران کند و به ۱+۵ بازگردد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر جوزف بورل به ایران هم گفت ایشان درخواست کردند و منتظریم ببینیم چه می‌گویند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره محتوای نامه ۲۴ صفحه‌ای اش به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: در این نامه تاکید بر این است که کشوری که حق استفاده از ماده ۳۶ داشته است با مستندات غیرقابل انکار، ایران بوده و این کار را هم انجام داده و آنها ناکام بودند و دچار نقض اساسی برجام شدند و ما اقدامات جبرانی ماده ۳۶ را انجام دادیم. آنها هیچ حقی برای دست‌درازی به ماده ۳۶ برجام ندارند. خیلی مفصل با متن و شکل نشان دادیم آنها چه اشتباه فاحشی داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.