به گزارش خبرگزاری آناتولی، پارلمان تونس امروز (سه شنبه ) جلسه ای را به بررسی معامله قرن اختصاص داد که در آن «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان این کشور گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از معامله اش پرده داشت و آن را معامله قرن نامید. اما در واقع آمریکا چیزی را که ندارد با کسی معامله کرده که مستحقش نیست.

الغنوشی، معامله قرن، را طرح تحمیل حاکمیت اشغالگران اسرائیلی بر سراسر قدس دانست و تاکید کرد: پارلمان تونس معامله نژادپرستانه قرن را که در تضاد با قوانین بین المللی است، محکوم می کند.

«نورالدین البحیری» رئیس فراکسیون النهضه تونس نیز گفت: طرح رسوای معامله قرن، جنایتی ضد بشری است و با همه ارزش ها و مبانی و منشورات بین المللی مغایرت دارد.

«عبداللطیف العلوی» نماینده ائتلاف الکرامه تونس نیز این معامله را حماقت بزرگ آمریکا و اسرائیل توصیف کرد.

«حاتم الملکی» رئیس فراکسیون قلب تونس نیز گفت: آنچه به اصطلاح معامله قرن نامیده می شود، طرحی غیرالزام آور است. این طرح تنها برای ترامپ و بنیامین نتانیاهو الزام آور است. 

وی افزود: این طرح هم یکی دیگر از اقدامات اسرائیل برای پایمال کردن حق قانونی فلسطینی هاست.

پیش از این نیز، «قیس سعید» رییس جمهوری تونس در واکنش به طرح دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته بود، این طرح، ظلم قرن گذشته و کنونی در حق فلسطینی ها است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

بسیاری از کشورهای منطقه مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. طرحی که حق و حقوق مردم فلسطین را به طور کامل نادیده گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.