دونالد ترامپ در پیامی توییتری، انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را فاجعه‌ای بزرگ توصیف کرد و ناتوانی دموکرات‌ها در اعلام سریع برنده این انتخابات را مورد نکوهش قرار داد.

مردم ایالت آیووا با برگزاری رأی‌گیری درون حزبی در این ایالت، زنگ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را به صدا درآوردند، اما تأخیر دموکرات‌ها در اعلام نتایج ایالتی، موجب نگرانی و تردید شده است.

رأی‌دهندگان و اعضای حزبی در آیووا دوشنبه شب به وقت محلی در حدود یک هزار و ۷۰۰ جلسه یا مجمع حزبی که در اماکنی همچون مدارس، کتابخانه‌ها و کلیساها برگزار شد، شرکت کردند و به طور شفاهی به نامزد مورد نظر خود رأی دادند.

این ایالت در مجموع ۴۱ هیأت یا رأی دارد و نامزدها و هوادارانشان برای کسب بخشی از این هیأت‌ها تلاش کردند.

طبق قوانین آیووا، هر نامزدی که از حمایت حداقل ۱۵ درصد از طرفداران حزب برخوردار شود، به تناسب آرایی که به دست آورده است بخشی از آرای هیأت‌ها را کسب می‌کند. اما نامزدی که نتواند به این حد نصاب برسد از کسب آرای هیأت‌ها محروم می‌ماند و هواداران به داوطلب دیگری رأی شفاهی داده و آرایشان نصیب آن نامزد می‌شود.

انتخابات درون حزبی در همه ۵۰ ایالت آمریکا برگزار می‌شود و ایستگاه بعدی این انتخابات، ایالت نیوهمپشایر است.

جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی آیووا فقط دو داوطلب داشتند: ترامپ و «بیل ولد» فرماندار سابق ماساچوست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که پس از بررسی ۱۵ درصد آرا مشخص شد که ترامپ ۹۸ درصد آرای هیأت‌های جمهوریخواه را کسب کرده است.

«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت، «جو بایدن» معاون رییس جمهوری دوران باراک اوباما، «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست و «پت بوتیجیج» شهردار پیشین «ساوث بند» ایالت ایندیانا چهار داوطلبی هستند که شانس بالایی برای کسب آرای بیشتری در ایالت آیووا دارند.

«مایکل بلومبرگ» شهردار اسبق نیویورک، «دوال پاتریک» فرماندار سابق ماساچوست، «ایمی کلوبوشار» سناتور مینه‌سوتا، «تولسی گابارد» نماینده هاوایی در مجلس نمایندگان، «مایکل بنت» سناتور کلرادو، «اندرو یانگ» بازرگان و «تام استیر» بازرگان دیگر داوطلبانی بودند که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها حضور داشتند.

قرار بود بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری، نتایج آن اعلام شود اما تأخیر در اعلام آن نگرانی‌ها، تردیدها و اضطراب زیادی در میان اعضای حزب دموکرات ایجاد کرد. مقام‌های حزب دموکرات گفتند که این تأخیر به دلیل تلاش‌های مسؤولان برای «کنترل کیفیت» نتایج است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.