علی لاریجانی روز چهارشنبه در همایش گام دوم انقلاب که در سالن همایش های مرکز پژوهشهای صدا و سیما برگزار شد افزود: از دانشگاه امام حسین(ع) و مسوولان آن و سپاه پاسداران تشکر می کنم که به بیانیه گام دوم که موضوع مهمی است توجه دارند و بحث آن را در کشور باز کردند.

وی افزود: بیانیه گام دوم جزء اسناد استثنایی کشور و بسیار مهم از چند جهت است. اولا پس از دوره چهل ساله انقلاب این بیانیه تنظیم شده است و چهل سالگی معمولا سال پختگی هم برای فرد و هم برای جامعه است و تجربیات بسیار غنی پشت این مساله وجود دارد. این نکته بسیار مهم است که از تجربیات  حاصل شده در این چهل سال در این منظومه آماده است. 

لاریجانی ادامه داد: این بیانیه توسط شخصی تنظیم شده است که خودش استوانه های انقلاب چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی انقلاب است. قبل از پیروزی انقلاب یک شخصیت مبارز و تاثیرگذار در انقلاب بوده اند و بعد از انقلاب در همه جریان های انقلابی کشور حضور داشتند و مدت مدیدی مسوولیت اجرایی کشور را داشتند بنابراین تسلط بر همه زوایا کشور را دارند. به خصوص سه دهه رهبری کشور در جمهوری اسلامی این تسلط ایشان را  در همه ابعاد مختلف کشور حاصل کرده است لذت نتیجه این همه تلاش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب عصاره آن در این بیانیه آمده است که خیلی اهمیت دارد. 

رییس مجلس گفت: نکته سوم جهت گیری کلانترین  کشور را مدنظر قرار داده است،  مسائل مختلفی در کشور است که در این بیانیه جهت گیری کلان را مورد توجه قرار داده است.  نکته چهارم که شمول به همه جوانب دارد یعنی هم حکمرانان مورد توجه است و هم همه مردم . در واقع یک مسوولیت همه جانبه در آن دیده شده است و در بخش های مختلف هم نکاتی که گفته شده خیلی همه جانبه است. 

وی گفت: این بیانیه خیلی خیرخواهانه است. زمانی که این بیانیه را مطالعه می کنید واقعا خیرخواهانه است. به نظر من منظومه حکمت انقلاب اسلامی در این بیانیه تنظیم شده است. اگر کسی با دقت همه ابعاد آن را مطالعه کند و دستی در انقلاب داشته باشد این حس را پیدا می کند، منظومه حکمت انقلاب اسلامی در بیانیه دوم تدوین شده است و کار را برای حکمرانان و مردم سهل کرده است.

لاریجانی افزود: نکته بعدی این است که خطاب بیانیه هم حاکمیت و هم مردم است اما محور آن جوانان است. در جلساتی که با رهبری در مورد گام دوم صحبت کردم می دانم ایشان نقطه ثقل این بیانیه را جوانان می دانند و تحول را هم از اینجا منشا تاثیر می دانند. بنابراین هر کاوشی بخواهیم انجام دهیم بدانیم آن کسی که نگارنده این حکمت است توجه اصلی آن به تحولی است که باید جوانان در کشور ایجاد کنند که زمینه آن باید برای جوانان فراهم شود.

رییس مجلس ادامه داد: جوانان انگیزه کافی در این امر دارند هم در حوزه مدنی و هم در حوزه حکمرانی. در حوزه مدنی بهترین نیرویی که می تواند نقش آفرینی کنند جوانان هستند. در عصر انقلاب اسلامی هم همین بود. درست است که همه توده مردم بودند اما نقش آفرینان جوانان بودند. این گام دوم که نفس و جان جدیدی به انقلاب می خواهد بدهد باز هم باید محور آن جوانان باشند چون انگیزه کافی برای تحول را دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.