القدس العربی گزارش داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که با قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت تعارض دارد، گفت: موضعگیری ما بسیار روشن است، ما حامی قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی مرتبط با مساله فلسطین هستیم. ما کاملا به راه‌حل تشکیل "دو کشور"  و حمایت از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی برای دستیابی به روند صلحی مبتنی بر این راه‌حل و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی و نیز مرزهای ۱۹۶۷ پایبند هستیم، بنابراین بسیار روشن است که ما به چه چیزی اعتقاد داریم و از چه دفاع می‌کنیم، ما موضعگیری‌مان را تغییر نمی‌دهیم.

گوترش در این کنفرانس درباره گزینه‌های خود که شامل توقف درگیری‌ها در یمن، سوریه و لیبی، مهار تنش‌ها و درگیری‌ها و کنترل وضعیت آب‌وهوا هستند، سخن گفته و توقف اقدامات جنگی میان ترکیه و سوریه در استان ادلب را خواستار شد و گفت: تغییر در روند درگیری‌ها نگرانی بسیاری ایجاد می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: اقدامات جنگی باید پیش از بالا گرفتن تنش‌هایی که می‌تواند منجر به وضعیتی کاملا غیر قابل کنترل گردد، متوقف شوند، ما نگران هستیم به ویژه در مورد (رویکرد) ارتش‌های ترکیه و سوریه که در منطقه ادلب، آخرین پایگاه گروه‌های تکفیری و شبه‌نظامی در شمال غرب سوریه با یکدیگر تبادل آتش دارند.

گوترش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت لیبی پس از نشست ۵+۵ در ژنو و بیانیه سازمان ملل درباره  وجود توافق آتش‌بس، گفت: نسبت به اتفاقاتی که در لیبی رخ می‌دهند، به شدت احساس ناامیدی دارم و فکر می‌کنم یک رسوایی در حال وقوع است. تعدادی از کشورها در نشست برلین به عدم دخالت در روند سیاسی لیبی و نیز عدم ارسال سلاح به این کشور و یا مشارکت در درگیری‌های آن به هر شکلی تعهد دادند. اکنون واقعیت این است که تحریم تسلیحاتی اعمال شده از سوی شورای امنیت همچنان نقض می‌شود، هنوز شاهد ورود جنگنده‌هایی چه به مصراته و چه بنغازی هستیم، هیچگونه موضعگیری واقعی و رعایت تحریم تسلیحاتی را شاهد نبودیم. آتش‌بسی که برای چند روز ادامه داشت، به شکل گسترده‌ای نقض شد و ما شاهد حملات و عملیات‌های نظامی مختلفی بودیم.

وی افزود: تنها خبر خوب این است که غسان سلامه، فرستاده ویژه ما به لیبی توانست نشست ۵+۵ را در ژنو برگزار کند. او میان دو طرف لیبیایی در رفت‌وآمد بود و امیدواریم بتواند نتایجی به دست آورد. قطعا هدف ما انتقال از آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائم و پس از آن حرکت در مسیر سایر اهداف است. اما باید رک باشیم، آنچه شاهد هستیم اصلا قابل قبول نیست، ماه شاهد تعداد بیشتر و بیشتری از غیرنظامیان هدف قرار گرفته هستیم، وضعیت مهاجران مایوس کننده است و به نظر می‌رسد قصد واقعی برای پایبندی به تعهدات انجام شده وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال دیگری درباره یمن و احتمال آغاز مذاکرات مستقیم میان طرف‌های یمنی نیز گفت: توافقنامه حدیده را مرده نمی‌دانم، وضعیت بسیار خطرناک است اما این روند متوقف نمی‌شود، توافق آتش‌بسی وجود دارد که طبیعتا با وجود برخی مشکلات تا حدی رعایت می‌شود اما این تنها یک طرف قضیه است. کاهش تنش‌ها در این اواخر همزمان با توقف حملات "حوثی‌ها" به عربستان و نیز توقف گسترده اقدامات نظامی عربستان، بسیار به من انگیزه دادند. مذاکرات برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی درباره جنوب یمن را با دقت دنبال می‌کردم. متاسفانه در چند روز گذشته شاهد تنش جدیدی در درگیری‌های یمن بودیم، تمام تلاش‌مان را برای توقف این تنش و فراهم کردن بستری برای آغاز یک گفتگوی سیاسی واقعی انجام می‌دهیم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این کنفرانس حصول توافقی برای انتقال اولین گروه بیماران از فرودگاه صنعاء را گرچه تعدادشان محدود بود، یک اقدام مثبت دانست و گفت: من و مارتین گریفیث(فرستاده سازمان ملل به یمن) برای رایزنی با همه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بسیار تلاش کردیم تا اطمینان پیدا کنیم که شرایطی را که اواخر سال گذشته میلادی به صورت آشکاری رو به پیشرفت بود، بازگردانده‌ایم. اواخر سال گذشته شاهد نشانه‌هایی از برخی  تحرکات مثبت در برخی مناطق درگیری بودیم، ما باید تمام تلاش خود را برای توقف مشکلات اخیر و بازگشت به موضعگیری مثبت‌تر انجام دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.