بر اساس این گزارش دولت انگلیس ۹ فروند جت‌های آمریکایی موسوم به «پوسیدون» را به ارزش ۳ میلیارد پوند به شرکت بوئینگ سفارش داده که قرار است ماموریت خود را از ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) آینده آغاز کرده و تا سال ۲۰۲۴ به طور کامل وارد عملیات می‌شوند.

اولین جت که به نام «افتخار موری» نام‌گذاری شده دیروز (سه‌شنبه) از پایگاه «جکسونویل» فلوریدا آمریکا به پرواز درآمد و ساعاتی بعد در پایگاه نیروی هوایی «کینلوس» اسکاتلند واقع در منطقه «موری» به زمین نشست.

به گزارش تایمز، جت‌های جدید به حس‌گرهای فوق‌پیشرفته‌ای‌ مجهز هستند که می‌توانند از طریق تحلیل دقیق وضعیت آب اقیانوس، زیردریایی‌ها و کشتی‌های جنگی را شناسایی و ردیابی کنند. این جت‌ها این قابلیت را دارند که در ارتفاعات مختلف در عملیات جاسوسی پرواز کنند.

بر اساس این گزارش، حفاظت از زیردریایی‌های هسته‌ای انگلیس و شرکت در عملیات مشترک ناتو در مناطق آتلانتیک شمالی از دیگر ماموریت‌های جت‌های پوسیدون عنوان شده است.

«مارشال مایک ویگستون» فرمانده نیروی هوایی انگلیس مدعی شد که جت‌های جدید پاسخ مستقیم به «افزایش ماجراجویی‌های روسیه در قلمرو اروپا و آتلانتیک شمالی است.»

فرمانده نیروی هوایی انگلیس با اشاره به اینکه نظام گشت زنی این کشور به لطف جنگنده‌های پوسیدون متحول خواهد شد، تصریح کرد که اکنون  زیر دریایی‌های روسیه جایی برای پنهان شدن ندارند.

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر دفاع انگلیس بر لزوم استقلال قوای نظامی و کاهش وابستگی دفاعی این کشور به آمریکا تاکید کرده است.

بن والاس به تازگی در گفت‌وگو با تایمز گفته است؛ سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا و کاهش نقش این کشور در رهبری تحولات بین‌المللی «خواب شب‌ها را از او گرفته است». او با یادآوری این نکته که در یک سال گذشته آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و از ناتو خواسته نقش بیشتری در خاورمیانه ایفا کند، تاکید کرد که انگلیس باید خود را برای جنگیدن بدون اتکا به آمریکا مهیا کند.

والاس افزود: فرضیه سال ۲۰۱۰ که ما همواره بخشی از ائتلاف آمریکا خواهیم بود، مسیری نیست که اکنون در جهت آن قرار داریم. ما به لحاظ اطلاعاتی و جاسوسی به آمریکا بسیار وابسته هستیم؛ اما بایستی در این زمینه خود را تقویت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.