«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (پنجشنبه) گفته مذاکرات موسوم به «روند آستانه» ممکن است در ماه مارس (بین ۱۱ اسفند تا ۱۲ فروردین) برگزار شود.

روند آستانه از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۵) به ابتکار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد. این روند تاکنون به برقراری آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه و همچنین حرکت به سوی حل سیاسی بحران منجر شده است.

هفته پیش «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شده بود «روند آستانه» که حدود سه سال پیش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل سوریه توسط ترکیه، روسیه و ایران تشکیل شد دچار فروپاشی شده است. 

اردوغان گفت: «باید ببینیم ترکیه، روسیه و ایران چه کاری می‌توانند برای احیای روند آستانه انجام دهند.»

«ابراهیم کالین» در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود در روز پنجشنبه درباره عملیات ارتش سوریه ضد نیروهای تروریستی در ادلب هم اظهار نظر کرد.

او گفت: «ما به دلیل حملات رژیم [سوریه]، وارد مرحله جدیدی در ادلب سوریه شده‌ایم. رژیم باید تا پایان ماه جاری عقب‌نشینی کند.»

کالین همچنین گفت: «همه اقدامات لازم را برای محافظت از سربازانمان انجام خواهیم داد. گفت‌وگوها با روسیه و ایران ادامه دارند.»

ارتش سوریه از حدود یک ماه پیش به دلیل عدم پایبندی گروه‌های ترویستی و دولت ترکیه به آتش‌بس ادلب، عملیاتی را برای پاکسازی مناطق این شهر از گروه‌های تروریستی آغاز کرده است.

یگان‌های ارتش سوریه در ادامه عملیات خود امروز پنج شهرک و روستا را در شرق مرکز این استان آزاد و پاکسازی کرد. 

این پیشروی‌ها دیروز چهارشنبه از محور «ابوالظهور» آغاز شده بود و طی آن ارتش سوریه، مناطق مذکور را در شمال شهر «سراقب» به کنترل خود درآورد. هم‌اکنون شهرک سراقب در محاصره کامل قرار دارد و احتمال دارد تا ساعاتی دیگر، این شهر کاملاً آزاد شود. برخی منابع مدعی آزادسازی این شهر شده‌اند که هنوز از سوی رسانه‌های رسمی و ارتش سوریه تأیید نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.