سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس با اعلام این خبر همچنین افزود، جانسون بر لزوم دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت و شناسایی قدس به عنوان پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.

دو طرف همچنین درباره طرح ادعایی رئیس جمهوری آمریکا درباره صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» رایزنی و نخست وزیر انگلیس از تلاش های آمریکا در این زمینه حمایت کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۸ بهمن‌ماه همراه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

همه رهبران فلسطینی به ویژه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. عباس شنبه گذشته با تاکید بر اینکه برای پیگیری مساله، به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع می‌کنیم، تصریح کرد: دیگر نمی‌پذیریم که آمریکا تنها میانجی‌گر ما در مذاکرات با اسرائیل باشد.

شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مسلمان نیز به این طرح واکنش نشان داده‌اند؛ همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است.

از سویی بیشتر دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا نیز واکنش سردی را به این طرح نشان داده و بر لزوم از سرگیری مذاکرات روند صلح خاورمیانه تأکید کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.