این روزنامه نوشته است که این اقدام واشنگتن همزمان با تلاش آمریکا و عراق برای کاستن از تنش‌ها بعد از چند هفته پرتنش گذشته، صورت می‌گیرد. مجوز پیشین در ماه اکتبر میلادی و برای ۴۰ روز صادر شده بود. این مجوز هفته آینده منقضی می‌شود.

وال استریت ژورنال در ادامه از وجود برخی اختلاف نظرها در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص این مجوزها خبر داده و نوشته است که پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی پیشنهاد کرده بودند که با توجه به درگیری‌های اخیر میان دو کشور، بهتر است که معافیت عراق تمدید نشود، با این وجود معرفی نخست‌وزیر جدید عراق موجب شده تا مقام‌هایی که از تمدید این معافیت‌ها حمایت می‌کرده‌اند، در واشنگتن دست بالاتری داشته باشند.

یک مقام آمریکایی که بر پرونده ایران متمرکز است، در این مورد گفته است: «ما می‌خواهیم فشار حداکثری را بر ایران حفظ کنیم. اما این کار نباید به هزینه بی‌ثباتی اقتصادی همسایگانش انجام شود.»

عراق به شدت به واردات گاز از ایران برای تولید برق وابسته است و همین موجب شده تا عدم صدور مجوز معافیت تحریمی و اختلال در ورود گاز ایران به عراق، اقتصاد این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

با این وجود، یک مقام عراقی به وال استریت ژورنال گفته است که مقام‌های آمریکایی بغداد را تهدید کرده‌اند که اگر نیروهای آمریکایی در حملات احتمالی در عراق آسیب ببینند، ممکن است آمریکا در تصمیم خود برای تمدید معافیت تحریمی عراق، تجدید نظر کند. 

وال استریت ژورنال همچنین نوشته است که آمریکا از عراق خواسته برای «استقلال» از ایران، به سمت انعقاد قرارداد با شرکت‌های آمریکایی حرکت کند. یکی از این قراردادها، توافق ۵۰ میلیارد دلاری با شرکت «اکسون موبیل» آمریکاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.