نشست خبری فیلم «لباس شخصی» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران فیلم برگزار شد. «لباس شخصی» فیلمی به کارگردانی امیرعباس ربیعی با موضوعی از تاریخ معاصر است که بازیگرانی چون مهدی نصرتی، توماج دانش‌بهزادی و ماه‌منیر بیطاری در آن بازی کرده‌اند. این فیلم با سرمایه‌گذاری سازمان اوج به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد ساخته شده است.

نوری به زوایای مغفول‌مانده تاریخ

آرش خوشخو منتقد حاضر در جلسه «لباس شخصی» را به نوری توصیف کرد که به ماجراهای مغفول مانده تاریخ ما تابیده است. او در توصیف فیلم گفت: «این فیلم پر زحمت و پر وسواس ساخته شده، در بازگویی زوایای پنهان تاریخ خودش را دچار سانسور نکرده و از خط قرمزها عبور کرده است.»

امیرعباس ربیعی درباره روند تحقیقاتش گفت: «برای انتخاب سوژه، ابتدا قصه من را جذب می‌کند، نه مضمون. من برای ساخت فیلم تحقیقات فراوانی انجام دادم و در پژوهش‌هایم محدودترین سند، خاطرات آقای ری شهری بود. اگر بخواهم منابع را بیان کنم بسیار است. برای این فیلم زحمت زیادی کشیده شده و سه سال پژوهش آن زمان برد و ۶ ماه درگیر تولید بودیم.»

یکی از بحث‌های داغ مطرح‌شده در این جلسه درباره سکانس‌های حذف شده بود. امیرعباس ربیعی درباره این ماجرا توضیحاتی ارائه و شایعه سانسور را رد کرد. او در این باره گفت:‌«حدود سه سکانس از فیلم و چند دیالوگ حذف شده است. ممیزی در کار نبود و با گفتگو تصمیم به حذف آن‌ها گرفتیم.  اگر این سکانس‌ها را حذف نمی‌کردیم مجبور بودیم قسمت‌های بیشتری را حذف کنیم.»

تهیه‌کننده هم در این باره توضیح داد: «اگر آن سکانس‌ها را حذف نمی‌کردیم به زمان فیلم لطمه وارد می‌خورد. از طرف سازمان اوج هیچ فشاری وارد نشده است.»

مقایسه نقش اول فیلم با نوید محمدزاده

ربیعی  در پاسخ به سوالی درباره شباهت بازی نقش اول فیلم به بازی نوید محمدزاده گفت: «قیاس بازیگر نقش اول فیلم من با نوید محمدزاده باعث خوشحالی ماست. کاراکتر مهدی نصرتی شبیه به کاراکترهایی است که نوید محمدزاده ایفا کرده است.»

نصرتی هم درباره حضور خود در «لباس شخصی» توضیح داد: «من دوست ندارم شبیه هیچ بازیگری باشم و این نوع بازی را برای این نقش انتخاب کردم. به جزئیات این نقش فکر کردم و برای رسیدن به شخصیت تمرین زیادی کردم. از دوستان می‌خواهم کمی صبور باشند دیگر انتخاب‌های من در بقیه فیلم‌ها را ببینند و بعد درباره بازی من نظر بدهند.»

دانش بهزادی هم درباره شباهت نقش نصرتی به نوید محمدزاده صحبت کرد: «نوید، بازیگر توانمندی است اما به نظرم شبیه دانستن بازی این دو نفر درست نیست. از نظر من چنین قضاوتی نشانه تنبلی در پرداختن به بازی مهدی نصرتی است.»

استفاده از جلوه‌های ویژه و همراهی ابراهیم حاتمی‌کیا

ربیعی درباره استفاده از جلوه‌های بصری فیلم و تداوم فیلمسازی ‌اش درباره سوژه‌های سیاسی گفت: «خیابان انقلاب ما کاملا دکور و پرده سبز است. من به سوژه‌های سیاسی و این ژانر علاقه‌مندم. این روند را از فیلم‌های کوتاهم شروع کرده‌ام و در آینده هم علاقه به ساخت فیلم در این فضا دارم.»

ربیعی درباره همراهی حاتمی‌کیا با این پروژه گفت: «ابراهیم حاتمی‌کیا دیر به پروژه پیوست و در بازنویسی و کارگردانی به ما کمک کرد و من ممنون او هستم. من می‌خواستم با توجه به سوژه فیلم پیش زمینه‌ای نسبت به بازیگرانم وجود نداشته باشد و البته هزینه کمتری درباره بازیگران بدهم. همچنین قصدم معرفی بازیگران جدید به سینما بود. چرا باید حلقه انتخاب بازیگر محدود به چند نفر باشد. یکی از کارکردهای جشنواره فیلم فجر باید معرفی بازیگران جدید باشد.»

والی‌نژاد در این جلسه نوشته‌ای درباره شهادت سردار سلیمانی و شهدای حادثه سقوط هواپیمایی خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.