خبرگزاری کیودو گزارش داد، سخنگوی دولت ژاپن جمعه اعلام کرد، توکیو و مسکو برای برنامه‌ریزی نشستی میان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در هشتم یا دهم مه تلاش می‌کنند.

این مراسم قرار است نهم مه برگزار شود. شینزو آبه اولین رهبر ژاپنی خواهد بود که از زمان نخست‌وزیری جونیچیرو کویزومی در سال ۲۰۰۵ در این مراسم شرکت خواهد کرد.

شینزو آبه می‌خواهد به بن‌بست در مذاکرات برای جمع‌بندی یک توافق صلح پسا جنگ با روسیه، از طریق نشست مذکور با پوتین پایان دهد. نشست پیشین ماه سپتامبر در جریان حضور آبه در ولادی‌وستوک برای شرکت در یک نشست اقتصادی انجام شد.  

یک مقام دولت ژاپن گفت: نخست‌وزیر از جانب پوتین برای شرکت در این مراسم دعوت شده است؛ بنابراین فرصت خوبی برای گفت‌وگو میان این رهبران فراهم شده است. دلیلی برای رد این دعوت از سوی آبه وجود ندارد.

انتظار می‌رود توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اواسط فوریه در کنفرانس امنیتی آلمان دیدار داشته باشند و زمینه نشست رهبرانشان را آماده کنند.

با وجود چندین دور مذاکرات، ژاپن و روسیه از حل اختلافاتشان بر سر مساله ارضی مورد مناقشه که مانعی بر سر راه آن‌ها برای امضای یک توافق صلح است، ناکام مانده‌اند.

توکیو تاکید دارد مسکو به طور غیر قانونی چهار جزیره موسوم به "اراضی شمالی" (در ژاپن) و "کوریل جنوبی" (در روسیه) را تصرف کرده است. روسیه مدعی است که این تصرف پس از تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم به سال ۱۹۴۵ مشروعیت دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.