سندرز ۷۹ ساله در مناظره دیشب به میزبانی شبکه « ای‌بی‌سی نیوز » در نیوهمپشایر، با انتقاد از وضعیت جامعه آمریکا افزود: نژادپرستی که سراسر جامعه آمریکا را فرا گرفته، بر سیستم بهداشت و درمان، مسکن، آموزش و عدالت کیفری تاثیر گذاشته و این چیزی است که باید با آن برخورد شود.

مسن‌ترین فرد حاضر در جمع نامزدهای دموکرات، درباره سیستم قضایی در آمریکا گفت: درباره شرایط عدالت کیفری در آمریکا باید درک کنیم که این سیستم از هم پاشیده و نژادپرستانه است.

چهار روز مانده به انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت  نیوهمپشایر، جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، پته بوتیجیج، اندرو یانگ، امی کلوباچر و تام استیر در هشتمین مناظره انتخاباتی در این ایالت به روی سن رفتند.

پته بوتیجیج دیگر نامزد انتخاباتی حاضر دراین مناظره، به انتقاد از اقدام تروریستی دونالد ترامپ در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: ترامپ ما را به جنگ نزدیک کرد که نه با ترور (سردار) سلیمانی بلکه با خروج از برجام آغاز شد.

وی افزود: این رئیس جمهوری ما را بسیار به جنگ نزدیک کرد. این مساله با حمله به سلیمانی آغاز نشد و شروع آن وقتی بود که ما را از توافق هسته ای خارج کرد؛ توافقی که مقام‌های دولت، تائید کردند که کار می‌کند. اکنون زمان آن است که به رسمیت بشناسیم همه این گام‌ها ما را به سمت جنگی می‌برد که پیامدهای بسیار جدی دارد.

جو بایدن دیگر داوطلب دموکرات‌ها و معاون اول دولت باراک اوباما نیز در این باره گفت: اگر رئیس جمهوری و فرمانده کل قوا بودم، دستور حمله هوایی به سلیمانی را نمی‌دادم زیرا هیچ تهدید فوری از ناحیه او وجود نداشت.

بایدن افزود: سیاست «آمریکا بزرگ» ترامپ اکنون به «آمریکا تنها» تبدیل شده است. ما اکنون در آن جنگ منطقه‌ای بدون هیچ دوستی، بدون هیچ متحدی و بدون هیج پشتیبانی، تنها ش

ده‌ایم.

نتایج اولیه رقابت‌های مقدماتی نامزدهای دموکرات در ایالت آیوا نشان دهنده صدرنشینی پته بوتیجیج و برنی سندرز است اما اعلام نتایج، همچنان ادامه دارد.

زنگ رقابت مقدماتی نامزدهای دموکرات شامگاه دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه از ایالت آیوا به صدا درآمد اما اعلام نتایج در این ایالت به دلیل اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای، با تاخیر صورت گرفت.

با این حال با توجه به انتشار ۶۲ درصد از آرا در روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه، برنی سندرز توانست ۲۸ هزار و ۲۲۰ رای مردم را به دست آورد و در مقابل پته بوتیجیچ ۲۷ هزار و ۳۰ رای را از آن خود کرد و این دو جز نفرات اول تا دوم در این دور از رقابت‌ها اعلام شدند.

دور بعدی انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمپشایر قرار است ۱۱ فوریه (۲۲بهمن) برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.