پارلمان کویت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مرزوق الغانم، رئیس پارلمان این کشور با محمد الحلبوسی، همتای عراقی خود در حاشیه مشارکتشان در سی‌امین کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه پارلمان عربی در اردن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در جریان این نشست درخصوص تعدادی از پرونده‌ها و مسائل مهم و مورد توجه دو کشور و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

الغانم و الحلبوسی در جریان این دیدار همچنین به بررسی مسأله فلسطین و طرح صلح آمریکا موسوم به "معامله قرن" پرداختند.

رئیس پارلمان کویت عصر جمعه به همراه هیأتی به منظور مشارکت در کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه عربی در خصوص طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا موسوم به "معامله قرن" وارد امان شد.

پیشتر، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی از طرح به اصطلاح "صلح" رئیس جمهوری آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: طرح صلح خاورمیانه آمریکا مطابق با معیارهای توافق شده بین‌المللی نیست.

بورل افزود: اتحادیه اروپا "حاکمیت" اسرائیل بر اراضی اشغالی از ۱۹۶۷ میلادی تاکنون را به رسمیت نمی‌شناسد و باید درباره مسائل مربوط به وضعیت نهایی از طریق مذاکرات مستقیم میان دو طرف تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از بندهای مرتبط با حفظ شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری، بر مخالفت اتحادیه اروپا با شهرک  سازی اسرائیل در اراضی که این رژیم در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، تأکید کرد.

ترامپ سه شنبه گذشته از طرح ضد فلسطینی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد؛ طرحی که در آن علاوه بر چشم پوشی نسبت به حق و حقوق قانونی و مشروع فلسطین امتیازات ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، رئیس پارلمان سوریه در جریان سخنرانی خود در سی‌امین کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه پارلمان عربی خاطرنشان کرد: نشست امروز ما باید نشستی تاریخی باشد تا اهمیت این مرحله را نشان دهد و شرایط بعد از رونمایی از طرح آمریکایی موسوم به "معامله قرن" با شرایط قبل از آن متفاوت خواهد بود.

صباغ تاکید کرد: ما در مقابل امتحانی تحت عنوان تغییر چالش به فرصت قرار داریم و ما باید با تحقیر و بی‌احترامی آمریکا و در راس آن پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در اراضی کشورهای عربی و فلسطینی و نیز تضمین حقوق مشروع ملت فلسطین و در راس آن حق بازگشت و تشکیل کشور مستقل دارای حاکمیت به پایتختی قدس مقابله کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.