مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به تروریست‌ها- از تحرکات جدید نظامیان ترکیه در استان رقه واقع در شمال سوریه خبر داد.

دیدبان به نقل از آنچه منابع موثق نامید، گزارش داد که نظامیان ترکیه «طی ساعات گذشته، مواضع خود را در ریف منطقه تل ابیض واقع در شمال رقه تخلیه کردند».

این منابع گفتند که این عملیات تخلیه، در اطراف شهر تل ابیض و مناطق «شرکراک»، «باجلیة»، «خرب رز» و «کورمازا» صورت گرفته است.

این در حالی است که علت این تخلیه ناگهانی نظامیان ترکیه از این منطقه از سوریه هنوز مشخص نیست.

تداوم ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به خاک سوریه

در همین ارتباط، دیدبان خبر داد که نظامیان ترکیه در داخل اردوگاه «طلائع البعث» واقع در منطقه «المسطومه» بین شهرهای ادلب و «اریحا» مستقر شدند.

این مرکز گزارش داد که نظامیان ترکیه، دهها خودرو و تجهیزات زرهی و نظامی را وارد این اردوگاه کرده و احداث یک مقر جدید نظامی را کلید زدند.

بنا بر این گزارش، ترکیه امروز روند ارسال تجهیزات نظامی خود به داخل سوریه را افزایش داد و طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموعا ۴۳۰ کامیون حامل تانک، سرباز، تجهیزات نظامی، مهمات و تجهیزات لجستیکی ترکیه وارد سوریه شد.

این در حالی است که طی یک هفته گذشته تا به امروز، تعداد کامیونها و جنگ‌افزارهای نظامی ترکیه که وارد سوریه شده، به بیش از هزار عدد رسیده است و این روند کما کان ادامه دارد.

در همین راستا، وزارت دفاع ترکیه امروز شنبه نیروهای دمشق را به مواجه شدن با «پاسخ مستحکم» آنکارا تهدید کرد.

هشدار این وزارتخانه در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر به موازات پیشروی‌های ارتش سوریه در تسلط بر مناطق تحت تسلط تروریست‌ها در استان ادلب، ترکیه به بهانه دفاع از نیروهای خود در سوریه، دست به برخی حملات علیه نیروهای سوری زده است.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه (دیروز) در ادامه مخالفت‌های این کشور با عملیات ارتش سوریه ضد گروه‌های تروریستی در استان ادلب گفته بود: «ما حملات [ارتش] سوریه [در ادلب] را متوقف می‌کنیم، نه به این دلیل که سربازان ما را هدف قرار دادند، بلکه به این دلیل که در حال تبدیل شدن به تهدید و خطر هستند».

مقام‌های سوریه ضمن رد مواضع و تهدیدهای ترکیه و تاکید بر اینکه حضور نیروهای ترکیه در سوریه، «اشغال‌گری» است، از عزم دمشق برای پاکسازی کل سوریه از وجود تروریست‌ها خبر داده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.