رضا بهبودی و سودابه بیضایی بازیگران فیلم «تعارض» همراه با محمدرضا لطفی کارگردان و دیگر عوامل فیلم در نشست خبری حاضر شدند. علی اعلایی منتقد حاضر در این جلسه بود که «تعارض» را اینگونه توصیف کرد: «من در ساختار فیلم نوعی بازیگوشی می‌بینم که لذت‌بخش است به این دلیل که در راستای ساخته شدن جهان و فضای فیلم است.  در ابتدا باید بدانیم در «تعارض» با یک فیلم سایکودرام مواجه هستیم که فوبیاها و آرزوهای کاراکتر مطرح می‌شود. در این فیلم با جهان‌های موازی مواجه می‌شویم.»

در این جلسه لطفی از سابقه‌اش در حرفه روزنامه‌نگاری سخن گفت و درباره حضورش در جشنواره به عنوان یک فیلم اولی توضیح داد:  «فیلم اول من «روایت ناپدید شدن مریم» بود که با پروانه ساخت ویدئویی ساخته شد و برای من فیلم عزیزی است. معضل ما در جشنواره و سینما صدور پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی است و باید حل شود. زمانی که برای آن فیلم درخواست پروانه دادم، پروانه ساخت ویدئویی برای آن صادر شد. این موضوع را به این دلیل متذکر شدم که بگویم ما برای فیلم «تعارض» نه تنها رانت نداشتیم که معضل هم داشتیم.»

کارگردان «تعارض» با انتقاد به داوری نشدن فیلم‌های اول در بخش اصلی جشنواره گفت: «ما در بخش هنر و تجربه هم داوری نمی‌شویم. این یک اعتراض نیست بلکه انتقاد است. بر فرض من یک فیلم اول هستم عوامل من که فیلم اولشان نیست. این سیاست اجحاف به عوامل فیلم است. آیا بازی آقای بهبودی یا بخش موسیقی یا دیگر بخش‌های فیلم شایسته داوری شدن نیستند؟ امیدوارم که سال آینده تمهیدی برای این مشکل صورت بگیرد.»

آیا با یک فیلم سیاسی طرفیم؟

لطفی در این باره گفت: «وقتی شما درباره انسان معاصر کار می‌کنید، فیلم ناگزیر به جهان پیرامون متصل می‌شود و ممکن است تصویری از سیاست هم در آن بروز پیدا کند. من اساسا معتقدم روشنفکری وجود ندارد. من اگر می‌خواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما فیلم سیاسی نساختم بلکه درباره انسان فیلم ساختم.»

کارگردان «تعارض» در پاسخ به انتقادی مبنی بر طولانی بودن فیلم گفت: «من از شما می‌پرسم حواسمان هست اینستاگرام چه بلایی سر ما آورده است. چرا ریتم کند برای ما به مثابه فحش شده است. نیاز چنین فیلم‌هایی‌است که ریتم مشخص داشته باشند و ایده‌آل من این است. خاصیت و جهان بینی فیلم من چنین ریتمی را می‌طلبد.»

او درباره سیاه و سفید بودن و فضای فیلم توضیح داد: «این مسئله به فرم فیلم بستگی دارد. به هر حال رنگ یکی از عناصری است که می‌تواند در اثر تاکید ایجاد کند. کاراکتر «تعارض» فریاد می‌زند که مرا ببینید و این دیده نشدن از سوی جامعه نمی‌توانست رنگی باشد.»

رضا بهبودی و ماجرای پول‌های کثیف در سینما

رضا بهبودی بازیگر «تعارض» در این نشست درباره موضوعی سخن گفت که از مدت‌ها پیش بحث داغ سینما است؛ ماجرای پول‌های کثیف. او در این باره گفت: «من دنبال آن نیستم که بدانم فیلمم در کجا نمایش داده می‌شود و دنبال دستمزدهای آن چنانی هم نیستم. برای من سوال است که این پول‌ها از کجا به سینما می‌آید و ترجیح من این است که نان و ماست خودم را بخورم اما در اثر کسی که نمی‌دانم پولش از کجا آمده است حاضر نشوم.»

در ادامه سودابه بیضایی درباره حضورش در این فیلم گفت: «فکر می ‌کنم این روزها سینمای فقیری داریم. سینما از دیدگاه من راهی است تا جهان‌بینی به ما اضافه کند . سعی من بر این است نقشی را بازی کنم که دغدغه‌ داشته باشم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.