نشست خبری فیلم «پدران» در جریان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست علاوه بر کارگردان فیلم، شهرام مسلخی تهیه‌کننده همراه با جمعی از بازیگران و عوامل پشت صحنه حضور داشتند. منتقد این نشست علی‌اکبر عبدالعلی زاده بود.

عبدالعلی‌زاده گفت: «در مواجهه با این فیلم از دو منظر نکاتی را می‌گویم، ابتدا محتوا زیرا فیلم حرف‌های جدیدی درباره اینکه در تغییر فرهنگی کشور هیچ راهکاری نداریم می‌زند و مساله بعدی تقابل نسل‌ها. تا زمانی که هر کسی هنوز فرزند است متوجه دغدغه‌های پدرش نمی‌شود و تا زمانی که خودش پدر نشود نیز همچنان درک نخواهد کرد. عزیزی می‌گفت شما همیشه فکر می‌کنید فرزندتان را می‌شناسید اما مساله اصلی این است که شما او را نمی‌شناسید و همیشه باید طوری رفتار کنید که انگار او را نمی‌شناسید. اتفاقی در جریان فیلم می‌افتد که خانواده‌ها پس از تصادفی که رخ می‌دهد متوجه عدم شناخت کافی خودشان از فرزندانشان می‌شوند.»

دلیل انتخاب نام فیلم

اصلا چرا نام فیلم «پدران» است. سالم صلواتی در این باره توضیح داد: «ما در فیلم به واسطه پدران می‌خواهیم داستان پسران را نشان دهیم. من پدر هستم و یک پسر ۹ ساله دارم. این فیلم قرار بود پنج سال قبل ساخته شود که اگر این اتفاق در آن زمان می‌افتاد  تاثیر بیشتری داشت زیرا در آن زمان مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری داشتند. سعی کردیم داستان را سرراست بیان کنیم، حتی اگر به آن نگاه تلویزیونی وارد شود. انتخاب نام «پدران» برای فیلم به خاطر پدرانی بود که در فیلم حضور داشتند.»

«پدران» همدان را لوکیش خود قرار داده است. کارگردان فیلم درباره لهجه همدانی بازیگران گفت: «تمام تلاشمان را به خرج دادیم تا مردم شریف همدان را همانطوری که هستند نشان بدهیم.  اینکه انتظار داشته باشم تمام بازیگران لهجه همدانی را به خوبی ادا کنند کمی غیرقابل باور است. تمام تلاشمان را انجام دادیم با حضور تمام عوامل همدانی لهجه آنگونه که باید ادا شود.»

 

او که از دهه ۶۰ فعالیت در سینما را شروع کرده است، ادامه داد: « بعد از فیلم «پدران» دوباره فیلم خواهم ساخت. من به همراه نویسنده می‌خواستیم این فیلم قصه داشته باشد و از عوامل و بازیگرانی استفاده کنیم که چهره باشند. از گیشه انتظار زیادی نداریم اما هدفمان ساخت یک فیلم شریف و محترم بود. اگر چیزی در فیلم، اشتباه است به خاطر تجربه کم من است و سعی می‌کنم در فیلم‌های بعدی تمام تلاشم را به کار بگیرم.»

نظر بازیگران فیلم

علی ثانی‌فر، گلاره عباسی، کیوان پرمهر و هدایت هاشمی برخی بازیگران‌ «پدران» هستند که در این جلسه هم حضور داشتند.

ثانی‌فر که در این جشنواره فیلم‌های دیگری هم دارد با سوالی درباره شباهت بازی‌هایش روبه‌رو شد. او پاسخ داد: « درباره شباهتی که در فیلم‌هایی که در جشنواره فجر دارم و می‌بینید بازیگران باید نظر دهند. در حد توانم تلاش می‌کردم لهجه را به خوبی ادا کنم. در «پدران» مانند باقی فیلم‌ها پیش تولید خوبی وجود نداشت، بازیگرانی که در این فیلم بودند لحظاتی داشتند که بازیشان واقعا متاثرکننده بود.»

 گلاره عباسی هم درباره بازی در «پدران» گفت: «ما در فیلم سالم صلواتی می‌خواستیم فیلم خوب تولید کنیم. همه دور هم جمع شدیم تا قصه متفاوتی به تصویر بکشیم. هنوز بازی کردن در فیلم‌های این چنینی جالب است، زمانی که در فیلم کارگردان‌های کار اولی کار می‌کنیم خیلی زمان تمرین نداریم. افتخار می‌کنم در کنار این گروه ایستاده‌ام.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.