عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز که روز دوشنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، افزود: آنچه از وظایف و مسئولیت های وزارت کشور در ذهن متبادر می شود، بحث امنیت و سیاست داخلی است.

وی با بیان اینکه سیاست به معنای عام در ارتباط بین حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... است، ادامه داد: با علاقه‌ای که دکتر روحانی به مباحث اقتصادی و توسعه‌ای کشور داشتند در انتصاب بنده به عنوان وزیر کشور، مسئولیت خطیر اقدام ویژه در این راستا را واگذار کردند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه موضوع توسعه را در کشور به جد در دستور کار داریم، گفت: اگر واقع بینانه به مسائل و موضوعات کشور نگاه کنیم، به این نتیجه می رسیم طبق راهبردهای مقام معظم رهبری، اصلی ترین موضوع کشور اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در حوزه امنیت به طور خاص در شرایط خوبی بسر می بریم ولی در معنای عمومی امنیت، به معنای حمایت مردم از نظام و حضور آنها در تعیین سرنوشت کشور مبنای اصلی امنیت محسوب می شود.

وزیر کشور یکی از موضوعاتی که موجبات نارضایتی مردم را فراهم می کند را مسائل اقتصادی دانست و اضافه کرد: در سیاست های داخلی کشور با توجه به وحدت، هماهنگی و مشارکت سیاسی حاکم، فضای کشور خوب است ولی به طور قطع تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

وی با بیان اینکه انسان بطور ذاتی کمال گرا است، گفت: رضایتمندی مردم از سیاست داخلی منوط به عوامل مختلفی است که در این راستا تلاش های بسیاری باید صورت گیرد که مستلزم زمان است.

رحمانی فضلی افزود: اکنون به معنای خاص در بسیاری از شاخص های مسائل اجتماعی درعرصه های جهانی عقب نیستیم و فراز و فرودهایی وجود دارد که در مسیر درست درصدد بهبود آنها هستیم ولی تمامی این موضوعات متاثر از عملکرد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه همواره محور اصلی مقابله آمریکا با ایران، مسائل اقتصادی بوده است، عنوان کرد: موضوع اقتصاد را باید موضوع محوری و اصلی بدانیم و این اولویت بندی کردن، نافی لزوم رسیدگی به مسائل فرهنگی و دینی نیست ولی در برهه کنونی برای رضایتمندی مردم باید مشکلات اقتصادی حل شود.

وزیر کشور با بیان اینکه گاهی یا وضع موجود را مبنا قرار می دهیم یا نگاه به آینده داریم که در این میان بعد گذشته مغفول مانده است، گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی ریشه در گذشته دارد که اگر گذشته مرور نشود ابهام ایجاد می شود و داشته ها را نادیده می گیریم.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مقایسه‌ها مع الفارق است، افزود: مشارکت مردم در سرنوشت خود از دوران قبل و بعد مشروطیت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی را باید در نظر بگیریم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در دوران قبل مشروطه، شاه، مسلط به جان و مال و ناموس مردم بود و مردم در سلسله مراتب قدرت و مشارکت های سیاسی نقشی نداشتند.در دوران مشروطه خواستند به مردم نقش بدهند و مردم نیز در این راه مبارزه کردند ولی از مشروطیت تا انقلاب اثری از مشارکت مردم نمی بینیم.  زیرساخت‌های اقتصادی کشور ما به آن شکلی که اروپایی‌ها از قرن ۱۸ داشتند، محقق نشده بنابراین حدود۳۰۰ سال با چپاول و غارت، عقب ماندیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در گذشته به ظاهر قانون حاکم بوده و مدیران نیز کشور را اداره کردند، عنوان کرد: از دهه ۴۰ به بعد یک سری اصلاحات صورت گرفت که در این میان اصلاحات ارضی بدترین خسارات را به کشور تحمیل کرد. یک شبه پیشرفت در کشورهای توسعه یافته شکل نگرفته و باید بدانیم که عقب نگه داشته شدیم، انقلاب ۵۷ به همت مردم و رهبر ما بدو خلقت استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بوده است.

وزیر کشور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رای مردم در تمامی امور اساس شد، افزود: در حوزه اقتصادی استقلال واقعی محقق شده و به واقع روی پای خودمان ایستاده ایم.

وی اضافه کرد: زمانی که مقایسه و تحلیل می کنیم و خود را با کسانی که ۲۵۰ سال پیش این مسیر را طی کرده اند، مقایسه نکنیم.

رحمانی فضلی گفت: اکنون در شرایط بسیار سخت و بد تحریم هستیم و شرایطی که به ما تحمیل می کنند شرایطی بسیار سخت و پیچیده و ترکیبی از تمامی فشارهایی که طی این چهل از سوی استکبار بوده، اعمال شده بنابراین باید با هدایت رهبری و مقاومت و استقامت این مسیر را طی کنیم.

وی افزود: اکنون هیچ اقدامی خارج از اراده ملت، رهبری و مجلس برگرفته از رای مردم اتفاق نیفتاده است و روحیه شکوفایی و بهره برداری از داشته ها طبق منویات مقام معظم رهبری باید صورت گیرد.

وزیر کشور با بررسی شرایط منطقه، ادامه داد: باید رصد کنیم که کشورهای منطقه در چه شرایطی بسر می برند و ایران اسلامی چگونه است. توطئه‌هایی که رقم خورده هر کدام برای سقوط یک کشور کافی بوده ولی اکنون که در طلیعه ۲۲ بهمن هستیم باید بدانیم که مقاومت این مردم ظرف این ۴۰ سال ستودنی است. توازنی که درمنطقه داریم قابل قبول است ولی ضعف و نقاط آسیب پذیری داریم که باید از بین برود و نقاط قوت را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برخی از جوانان بدون توجه به سابقه کشور قبل از پیروزی انقلاب، داوری می کنند، عنوان کرد: ما باید بستر شفاف قضاوت را مهیا کنیم. کدامیک از کشورهای منطقه به این نقطه که ما هستیم، رسیده‌اند؟ باید باور کنیم که آنها دایه مهربان تر از مادر هستند؟

وی افزود: اسلام، رهبری و مردم ۳ عنصر اصلی انقلاب هستند و این عوامل مکمل یکدیگر هستند و هر فکر و ایده و اندیشه ای بخواهد در تضعیف رهبری، اسلام یا مردم حرکت کند حتما از ۳ رکن اصلی یکی را نشانه رفته است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ارزش‌های ناب و اصیل انقلابی مردم است که نباید آسیب ببیند، ادامه داد: مردم باید به صورت حقیقی حضور داشته باشند، اسلام در جان‌ها و افکار مردم جاری است و بستر و سرزمین رشد اسلام در اعتقادات دینی مردم و ذهن و جان مردم جاری است.

وی با بیان اینکه رضایتمندی، همکاری و مشارکت مردم برای ما اصل است، گفت: باید همیشه نقطه مطلوب را در نظر بگیریم و در راستای کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید اقدام کنیم.

وزیر کشور خطاب به اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان، گفت: شما هسته مستقل حکومت در این استان هستید که در پیوند با جمهوری اسلامی باید در ارتقا توسعه و کسب رضایتمندی مردم نقش خود را ایفا کنید.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی داشته باشیم، افزود: همه تلاشمان را باید بکنیم از ظرفیت های والای استان نهایت بهره برداری را داشته باشیم و نزدیکی به تهران نقش البرز را برجسته‌تر می‌کند.

رحمانی فضلی گفت: انقلاب اسلامی یادآوری تلاش‌های شهدا، امام راحل (ره) و مردم برای به ثمر رساندن انقلاب است و بزرگداشت ایام دهه مبارک فجر تجدید میثاق با آرمان های آنها است.

وی با بیان اینکه مردم به پشتوانه مسئولان در رده های مختلف در آرامش زندگی می کنند، افزود: امید است فردا با حضور پررنگ و یکپارچه مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن ماه نقش پررنگی را در قدرتنمایی اثبات کنند، دشمنان، همواره حضور ما را مد نظر دارند.

وزیر کشور با بیان اینکه حوادث آبان برای هیچ کس قابل قبول نیست، اضافه کرد: آنچه که دوباره به صحنه آمد و آسیب ها را ترمیم کرد، مردم بودند و با حضور خود گفتند که امنیت کشور برای ما مهم است.

وی با اشاره به حضور مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی، گفت: مردم آمدند تا بگویند برای حفاظت از منافع کشور حضور می یابند.

رحمانی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات موضوع خیلی مهمی است و ۴۰ سال است با وجود فراز و فرودها، انتخابات را در کشور داریم. به طور قطع ایراد و اشکال وجود دارد و این مشکلات را حتما همه می بینند بنابراین باید درصد رفع آن باید باشیم.  در اجرا نیز به عنوان یک مسئول اجرایی کشور ایراد و اشکال می بینم و با همه ایراد و اشکالاتی که در هر کدام از کارها وجود دارد باید درصدد رفع آنها باشیم و اصل انتخابات و مشارکت مردم در سرنوشت خود، آرمان شهدا و هدیه خداوند است از این رو نفس انتخابات قابل اعتراض نیست.

وی گفت: دشمنان ما از طریق مختلف مشارکت مردم را نشانه رفته و به مسائلی پوچ متوصل شده اند بنابراین با هر نگاهی که به جریان و روند انتخابات داریم، نفس انتخابات قابل مقابله و بی توجهی نیست.

رحمانی فضلی افزود: کسانی که در بحث حضور در انتخابات، بخواهند این موضوع را با تحریم  به چالش بکشند در ذهن تاریخی مردم ایران قابل بخشش نیستند.

وی با بیان اینکه در جایی که دشمنان درصدد کاهش مشارکت هستند قابل قبول نیست که با اهداف آنها همراهی کنیم، باید گاهی مانند استخوانی در گلو و خاری در چشم رفتار کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم انتخاباتی با شکوه برگزار کنیم و بعد منافع ملی و اقتدار کشور را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخش خصوصی در این شرایط مجاهدت می کند، گفت: از استاندار، معاونین، فرمانداران و بخش خصوصی در البرز قدردانی می‌کنم.

وزیر کشور افزود: تفویض اختیار به تمامی استان‌ها صورت گرفته و مسائل باید در داخل هر استانی به صورت مستقل حل شود. ما در حوزه امنیت همه اختیارات را واگذار کردیم و شوراهای تامین در استان‌ها این کار را انجام می‌دهیم و نتیجه هم گرفتیم چراکه شرایط هر استان متفاوت است بنابراین در حوزه اقتصاد نیز با همین تفکر باید اقدام کنیم.

رحمانی فضلی در پایان گفت: همه ما خواهیم رفت و مسئولیت را به فرد دیگری واگذار می کنیم، ما هیچ طلبی از مردم نداریم و هر چه هست بدهی ما به مردم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.