هفته نامه اقتصادی "ویرت‌شافتس وُخه" آلمان با انتشار گزارش کوتاهی در مورد دردسر خرید برنج گیلان از ایران، تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بررسی کرده است.

این گزارش از ماجرای خرید یک پلوپز توسط یک خانواده ساکن آلمان شروع می‌شود، پلوپزی که از یک سایت آلمانی فروش آنلاین خریده می‌شود و یک کیسه کوچک برنج گیلان همراه دارد. خانم خریدار پس از طبخ برنج گیلان در پلوپز تصمیم می‌گیرد از ایران به صورت آنلاین برنج سفارش دهد.

اما هنگام پرداخت پول از طریق پی‌پل (PayPal) این پیام را دریافت می‌کند: «متأسفانه پیپل مجاز به پرداخت خرید سبد شما نیست چون طبق الزامات عمومی نظارت بر خدمات که باید رعایت شوند، پرداخت هزینه خرید محصولات از ایران برای پی پال ممنوع است.»

این نمونه ساده به شهروندان اروپا نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به معاملات نفت و گاز ایران محدود نمی‌شود و خرید برنج از ایران هم ممنوع است، آنهم در حالیکه مواد غذایی و دارویی از تحریم‌های آمریکا معاف هستند.

در همین رابطه «میشائیل توکوس» مدیر اجرایی هیات رئیسه اتاق بازرگانی آلمان و ایران می‌گوید خرید یک کیسه که هیچ، خرید یک کشتی برنج از ایران هم نباید ممنوع باشد چون برنج جزو اقلام غذایی است.

او در مورد تصمیم پی‌پل برای مسدود کردن تجارت با ایران به مجله اقتصادی "ویرت‌شافتش وخه" گفته است: «این احتمالاً بخشی از سیاست‌های پی‌پل است. الگوریتم‌های پی‌پل طوری تنظیم شده‌اند که تمام پرداخت‌هایی را که کلمه ایران قید می‌شود متوقف کنند. کسی که بخواهد تحریم‌ها را دور بزند، از کلمات کلیدی که برای الگوریتم‌ها مشخص شده، استفاده نمی‌کند.»

هر چند آلمان، فرانسه و بریتانیا که هنوز به برجام پایبند هستند، بر حفظ روابط تجاری خود با ایران - فراتر از مواد غذایی و دارویی- تأکید دارند، اما سازوکار مالی ویژه‌ای که آنها مدعی اند برای انجام معامله با ایران به راه انداخته‌اند، پاسخگوی نیازهای تجار و فعالان اقتصادی ایران نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.