این سفارتخانه امروز در بیانیه ای اعلام کرد که بغداد فردا سه شنبه و پنجشنبه (۲۲ و ۲۴ بهمن) و نجف اشرف جمعه آینده (۲۵ بهمن) با موجی از اعتراضات تازه مواجه می شود.

در این بیانیه بار دیگر از اتباع آمریکایی خواسته شده است که از نزدیک شدن به این تجمع های اعتراضی خودداری کرده و تحولات عراق را از طریق رسانه ها دنبال کنند.

به اتباع آمریکایی ناگزیز سفر به عراق نیز تاکید شده است که شماره تلفن های اضطراری مستقیم در اختیار وزارت امور خارجه آمریکا قرار دهند.

در بیانیه آمده است که عملیات کنسولی عمومی همچنان در بغداد تعطیل است و شهروندان آمریکایی نباید به سفارت نزدیک شوند.  

سفارت آمریکا اعلام کرده که کنسولگری اربیل برای ویزا و انجام خدمات مورد نیاز اتباع آمریکایی از جمله صدور گذرنامه باز است.

سفارتخانه امریکا از اوایل تابستان سال گذشته (چند ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی عراق در اول اکتبر (نهم مهر ۹۸) به اتباع خود هشدار داده بود که از سفر به عراق به جز برای موارد خیلی ضروری خودداری کنند.

در همان برهه دولت عراق به این سیاست آمریکا در بحرانی جلوه دادن اوضاع با ثبات عراق ابراز ناخرسندی کرد.

در پی وقوع اعتراضات در نهم مهر ماه، بسیاری از کارشناسان دست آمریکا را در تحریک این اعتراضات از طریق عوامل داخلی و شبکه های اجتماعی دخیل دانستند.

بعدها در پی براندازی دولت عادل عبدالمهدی بیش از پیش نقش مخرب آمریکا در فتنه انگیزی های داخلی عراق مشخص شد و گفته می شود که یکی از علل آمریکا برای سقوط دولت عبدالمهدی، توافقنامه اقتصادی ۵۰۰ میلیارد دلاری با چین، گشایش مرز البوکمال با سوریه، عدم پایبندی بغداد به تحریم های یک جانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سفارتخانه آمریکا در بغداد درباره ماهیت موج تازه اعتراضی در بغداد و نجف اشرف توضیح نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.