به گزارش شبکه خبری الجزیره  سران این اتحادیه در بیانیه‌ای با مردود دانستن طرح صلح آمریکایی موسوم به معامله قرن، همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده که تمامی شهرک‌های صهیونیست نشین واقع در کرانه باختری، قدس شرقی و جولان اشغالی سوریه، غیرقانونی و باطل است.

رسانه‌های پیشتر اعلام کرده بودند که طرح آمریکایی معامله قرن، درگیری‌ها در لیبی، مقابله با افراط‌گرایی و حذف نام سودان از فهرست تروریستی آمریکا، محور اصلی گفت وگوها و برنامه کاری اجلاس سران اتحادیه آفریقا به شمار می‌رود.

سی و سومین اجلاس سران اتحادیه آفریقا روز گذشته با شعار "خاموش کردن تفنگ ها، ایجاد فضای مناسب برای توسعه آفریقا" با هدف کاستن از تنش‌های آفریقا برای نیل به توسعه در این قاره در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی آغاز شد.

سران ۵۴ کشور آفریقایی در حالی اجلاس خود را آغاز کردند که ریاست دوره‌ای اتحادیه در همین روز از عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر به سریل رامافوسا رییس جمهوری آفریقای جنوبی منتقل شد.

اتحادیه آفریقا یک سازمان بین المللی دولتی منطقه‌ای (قاره‌ای) است که در ۹ سپتامبر ۱۹۹۹ میلادی جایگزین سازمان وحدت آفریقا شد و در حال حاضر تمام ۵۵ کشور قاره آفریقا عضو این اتحادیه هستند که از این تعداد، ۵۴ کشور عضو اصلی و مغرب به دلیل بحران صحرای (پولیساریو) صرفا ناظر آن است.

این اتحادیه در حال حاضر به یکی از بزرگترین سازمان‎های منطقه‎ای در جهان پس از اتحادیه اروپا، تبدیل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.