منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران گزارش دادند که به دنبال اصرار رهبر کره شمالی بر رفع تحریم‌ها علیه کشورش به عنوان شرط ادامه مذاکره مجدد با آمریکا، اینک رئیس جمهور ایالات متحده به مشاوران ارشد سیاست خارجی خود گفته که تا انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در ماه نوامبر (آبان اینده) هیچ ملاقاتی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برگزار نخواهد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری سی ان ان  یک مقام دولت آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران مذاکره با کره شمالی را «مرده» توصیف کرد و افزود که واشنگتن صدور مجوز برای مقام‌های این کشور برای سفر به کره شمالی جهت پیگیری مذاکرات را متوقف کرده است.

یک مقام دیگر دولت آمریکا نیز در  این زمینه گفت که اینک تمایل بسیار کمی بین نزدیکان به دونالد ترامپ برای پیگیری مذاکره با رهبر کره شمالی قبل از انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری وجود دارد.

این مقام آمریکایی با اشاره به خطرات احتمالی تداوم مذاکره با کره شمالی افزود که آشکار است که رهبر کره شمالی نیز میلی به از سرگیری گفت‌‌وگو با ترامپ را ندارد، مگر این‌که تحریم‌ها کاهش یابند.

مذاکره‌کنندگان اتمی کره شمالی و آمریکا برای اولین بار از زمان نشست ویتنام (نخستین دیدار ترامپ و کیم جونگ اون) در واپسین ماه‌های سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر «استکهلم» در سوئد دیدار کردند که این مذاکره نیز به شکست منتهی و نیمه‌کاره رها شد.

کره شمالی، آمریکا را مقصر شکست مذاکرات برشمرده و تهدید کرده اگر آمریکا پیشنهاد جدیدی ارائه ندهد، برنامه موشکی خود را از سر می‌گیرد. برخی منابع دیپلماتیک پیش‌بینی کرده‌اند که کره شمالی در آینده نزدیک یک سلاح راهبردی جدید آزمایش می‌کند. کره شمالی آخرین بار سال ۲۰۱۷ و قبل از شروع مذاکرات خلع سلاح با آمریکا یک موشک بین قاره‌ای بالستیک آزمایش کرده بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.