این مقام روس در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ادعای واشنگتن را درباره نقض این معاهده از سوی مسکو، بی‌پایه و اساس توصیف کرد.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.
این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درخصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده. گفته می‌شود معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دولت آیزونهاور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف مسکو، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر بار دیگر درباره آن بحث شد و در نهایت این معاهده در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ (چهارم فروردین۱۳۷۱) امضا و  اول ژانویه ۲۰۰۲ (۱۱ دی ۱۳۸۰) عملیاتی و اجرا شد.

اسپوتنیک نوشت: گزارش‌ها درباره قصد واشنگتن برای خارج شدن از این معاهده نخست در مهر(اکتبر) مطرح شد.
یرماکوف گفت: آمریکا به طور رسمی درباره طرح‌هایش برای خروج از معاهده آسمان‌های باز چیزی نگفته اما متاسفانه ممکن است به دلیل اتهاماتی که درباره نقض این معاهده از سوی مسکو مطرح می‌شود، چنین قصدی را داشته باشد.
وی تاکید کرد:‌ اگر واشنگتن قصد خروج از این معاهده را داشته باشد ما مجبور می‌شویم واکنش مناسبی را نشان دهیم. ما بر این باوریم که خیلی زود است تا به طور آشکار درباره اقدامات آینده خود در این زمینه صحبت کنیم.

این مقام روس همچنین تائید کرده که مسکو خواستار حفظ این معاهده به عنوان «یکی از چند گزینه محدود برای حفظ ستون معماری امنیتی اروپاست.»
وی چنین استدلال کرد که آمریکا به جای بررسی کامل اوضاع و روش‌هایی برای حفظ معاهده آسمان‌های باز، همچنان ادعاهای بی‌پایه و اساس خود را درباره اتهام نقض تعهدات مسکو در قبال این معاهده تکرار می‌کند.

یرماکوف همچنین اظهار داشت: تلاش‌ها برای مقصر دانستن روسیه نتیجه عکس دارد. ما نیز پرسش‌های زیادی درباره اجرای این معاهده از سوی آمریکا و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) داریم. با این حال ترجیح می‌دهیم صحبتی از خروج از این معاهده نکنیم؛ به دنبال تصمیم‌هایی هستیم که نگرانی‌های دوجانبه در این زمینه را برطرف کند.

به نوشته اسپوتنیک، واشنگتن به تازگی اعلام کرد، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی‌های امنیتی، در حال بررسی خروج از این معاهده است؛ مسکو این اتهام‌ها را رد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.