منابع لیبیایی و مصری گفتند که هفته گذشته اولین محموله از سلاح‌هایی که ولی‌عهد سعودی قول آن را داده بود، وارد لیبی شده است.

این منابع به وبگاه العربی الجدید گفتند که این محموله سلاح تحت نظارت مصر وارد مناطق تحت کنترل عناصر «خلیفه حفتر» شده است. سلاح‌هایی که «محمد بن سلمان» پیش از این قول آن را به خلیفه حفتر داده بود.

این سلاح‌ها در چندین خودروی تویوتا از طریق مصر وارد شرق لیبی شده است. سلاح‌هایی که به گفته این منابع خبری، در لیست تحریم‌های تسلیحاتی قرار ندارد و بیشتر شامل سلاح‌های سبک، تجهیزات پیشرفته خودروها و تفنگ‌های اتوماتیک می‌شود.

به گفته این منابع، دولت ریاض همچنین هزینه خرید شش پهپاد ساخت چین از اردن را برای خلیفه حفتر پرداخت کرده است. سعودی‌ها همچنین مبالغ هنگفتی برای پرداخت حقوق مزدوران خارجی در لیبی می‌جنگند، به خلیفه حفتر داده است.

العربی الجدید در ادامه نوشت که دولت‌های عربستان سعودی و امارات همچنان به حل نظامی بحران لیبی اعتقاد دارند و حل و فصل سیاسی را رد می‌کنند و این در حالی است که سازمان ملل برای رسیدن طرفین درگیری به یک توافق آتش‌بس دائمی در قالب مذاکرات ۵+۵ در ژنو تلاش می‌کند.

اقدام ریاض در رساندن سلاح و تجهیزات به شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر در حالی است که کشورهای حامی طرفین درگیر، پیش از این تعهد داده بودند که از ارسال سلاح به لیبی خودداری کنند.

 منابعی در مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس در هفتم بهمن ماه خبر دادند که دولت سعودی قصد دارد با رویکرد جدیدی خود را درگیر بحران لیبی کند و کمک‌های مالی و نظامی گسترده‌ای را از طریق امارات به دست «خلیفه حفتر» برساند.

به گفته این منابع دولت سعودی تا کنون به شکل وسیع خود را درگیر بحران لیبی نکرده و آن را به امارات و مصر واگذار کرده بود؛ اما پس از گسترده شدن نقش ترکیه در بحران و ورود شخص اردوغان به پرونده، محمد بن سلمان نیز تصمیم گرفت با قدرت وارد شده و برای شکست ترکیه در لیبی تلاش کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.