دکتر بابک نخستین با اشاره به دوره پنهان و کمون یک هفته تا ۱۰ روزه ابتلای به ویروس کرونا افزود: به خاطر همین ویژگی، هیچ کشور و جامعه‌ای مصون از ابتلا به این بیماری نیست و اگر در سطح جهانی فروکش نکند، سایر کشورها از جمله ایران هم درگیر این بیماری خواهد شد.

وی میزان ابتلا به این ویروس در ایران و استان اردبیل را صفر اعلام کرد و ادامه داد: مردم به شایعات در خصوص این بیماری توجه نکنند و مطمئن باشند که مسئولان بهداشتی و درمانی کشور بیشتر از آنها نسبت به این موضوع حساس بوده و هر گونه موارد احتمالی ابتلا را گزارش خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: این ویروس از نظر ژنوم نوپدید بوده و فرد مبتلا پس از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود یافته و قابلیت انتقال ویروس از طریق او از بین می‌رود.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش مردم و کسب آمادگی برای پیشگیری از شیوع این ویروس اضافه کرد: وحشت‌آفرینی و مراجعه بی مورد مردم به مراکز درمانی، به علت افزایش امکان انتقال از فرد مبتلا می‌تواند موارد احتمالی این بیماری را افزایش دهد.

نخستین با اشاره به این که ویروس کرونا واکسن و درمان دارویی ندارد، خواستار اقدام خودجوش مردم برای رعایت بهداشت فردی و شیوه‌های پیشگیری از ابتلا شد و گفت: شکل گیری، ابتلا و شیوع این بیماری نیز مانند آنفلوآنزا بوده و روش‌های مقابله و پیشگیری از آنفلوآنزا نیز در کنترل ابتلای به این بیماری موثر است.

وی همچنین خواستار اطلاع رسانی به طیف وسیعی از مردم از طریق رسانه برای به کار بستن روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شد و افزود: موارد فوتی این بیماری کمتر از آنفلوآنزا و حدود دو درصد مبتلایان بوده و قابلیت کنترل دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: بر این اساس و برای جلوگیری از احتمال شیوع، مردم باید موارد بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

وی همچنین از هماهنگی با بخش‌های درمانی و بهداشتی استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: مردم باید توصیه‌های بهداشتی در خصوص بیماری‌های حاد تنفسی از قبیل سرما خوردگی، آنفلوانزا و کرونا ویروس را جدی بگیرند و برای آگاهی از راه‌های پیشگیری و آخرین وضعیت بیماری کرونا ویروس جدید، فقط به اطلاعیه‌ها و پیام‌های وزارت بهداشت کشور توجه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در هر شهرستان استان اردبیل یک درمانگاه به صورت اختصاصی برای رسیدگی به امور مبتلایان به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

دکتر محمدرضا رضایی بنا افزود: تمهیدات لازم از نظر تامین تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز در سطح استان اردبیل اندیشیده شده و افرادی که به صورت مستقیم درگیر پذیرش و درمان مبتلایان احتمالی خواهند بود، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

وی با اشاره به اعلام وضعیت اضطراری از طریق سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا بیان کرد: بر این اساس اقدامات کنترلی، پیشگیری و کسب آمادگی در استان اردبیل نیز از روز ۱۰ بهمن ماه آغاز شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین از آغاز فعالیت یک پایگاه مراقبتی در گمرک مرزی بیله‌سوار برای بررسی وضعیت ابتلای مسافران ورودی به کشور خبر داد.

وی اضافه کرد: این پایگاه به صورت شبانه روزی فعال است و تمام مسافران ورودی از چین و یا مسافرانی که در دو هفته اخیر به چین سفر داشته‌اند، هنگام ورود کنترل می‌شوند.

رضایی بنا بیان کرد: برای اقدامات هشدار دهنده و اطلاع رسان نیز تاکنون ۲۰۰ بنر در سطح شهرهای استان نصب شده و علاوه بر این، پنج هزار برگ بروشور و نیز هفت هزار تراکت هشدار دهنده و اطلاع رسان در حال توزیع است.

کرونا ویروس یا بیماری کرونا در کشور چین از طریق حیوان به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل شده به رغم این که میزان کشندگی بیماری کرونا ویروس جدید چین بسیار کم گزارش شده ولی سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی از جمله گروه‌های پرخطر در مقابل این بیماری هستند.

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علایم بیماری کرونا ویروس جدید است.

کارشناسان بهداشتی، پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علایم تنفسی(سرفه ـ عطسه) پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین، شست و شوی کامل و مکرر دست‌ها با آب و صابون حداقل به اندازه ۲۰ ثانیه، استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده  با پایه الکل و خودداری از تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان را از جمله راه‌های مقابله و پیشگیری ویروس کرونا اعلام کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.