رویترز گزارش داد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه گفت که به تصور وی، «شانس خوبی» برای دستیابی به یک توافق با طالبان تا پایان ماه فوریه وجود دارد.

این اظهارات ترامپ تازه‌ترین نشانه پیشرفت در گفتگوهایی است که آمریکا و طالبان از ماه دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون در دوحه، پایتخت قطر برگزار کرده اند.

ترامپ در یک پادکست که در شبکه رادیویی آی-هارت پخش شد، گفت: «فکر می‌کنم به کسب یک توافق خیلی نزدیک شدیم… فکر می‌کنم که فرصت خوبی وجود دارد که به یک توافق برسیم. ظرف دوهفته آینده همه چیز مشخص خواهد شد».

این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این گفتگوها به «پیشرفتی غیرمنتظره و بسیار مهم» دست یافته است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که دو طرف در حال مذاکره بر سر طرح کاهش هفت روزه خشونت هستند؛ طرحی که برخی قانونگذاران آمریکا آن را به مثابه آزمونی برای رهبری طالبان در جهت کنترل نیروهای تحت فرمان اشان تلقی می‌کنند.

با این حال، برخی منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که یک توافق صلح میان آمریکا و طالبان احتمالاً در ماه میلادی جاری به امضا می‌رسد، اقدامی که می‌تواند راه را برای خروج حدود ۱۳ هزار نیروی نظامی آمریکا و هزاران تن از کارکنان ناتو از خاک افغانستان هموار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.